Inköpare till Kommunstyrelseförvaltningen

Inköpare till Kommunstyrelseförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, inköp, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Inköpsenheten vid kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för att genomföra kommunens samtliga upphandlingar.

Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av upphandlingssystemet Kommers och vi har infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,4 miljarder per år.

Inköpsenheten har idag drygt 20 medarbetare. Tillsammans driver och utvecklar vi upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi arbetar med kategoristyrning som innebär att vi fördjupar oss inom respektive inköpskategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra interna beställare och leverantörer.

Vi söker nu en inköpare som kommer arbeta som ett verksamhetsnära stöd i mer operativa inköpsfrågor till kommunens förvaltningar. Du rapporterar till kommunens upphandlingschef och kommer vara en av tre inköpare på enheten.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

- genomföra direktupphandlingar över 100 000 kr
- genomföra förnyade konkurrensutsättningar på ramavtal
- genomföra avrop och mer komplicerade beställningar på ramavtal samt vid behov upprätta avropsavtal
- ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor
- löpande bevaka, besvara och vid behov fördela vidare frågor som inkommer till funktionsbrevlådan

De operativa inköparna ingår som en del i inköpsenheten vilket innebär att du arbetar nära både upphandlare, inköpscontroller, avtalscontroller och E-handel. I det operativa inköpsarbetet krävs ett nära samarbete med kravställare på förvaltningarna som är ansvariga för att beskriva sina behov och formulera krav på de varor och tjänster som ska köpas in.

Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med uppdragsgivaren och du kommer också att delta i interna utvecklingsprojekt. Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete delvis på distans när verksamheten möjliggör det. Vi erbjuder friskvårdsbidrag samt att du har möjlighet både till semester- och löneväxling.

Du som söker till oss
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp, teknik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat som inköpare i antingen privat eller offentlig sektor och att du genom din tidigare erfarenhet snabbt kan sätta dig in i arbetsuppgifterna.

Vi önskar att du ha god kunskap om offentlig upphandling (LOU) och att du kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket. Du har kunskap och erfarenhet av arbete med motsvarande former av operativa inköp och vi önskar att du tar ansvar för mer än bara dina egna arbetsuppgifter. Du har god it-vana och erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg.

Vi ser det som meriterande om du har:

- Kunskaper och erfarenhet om rutiner och arbetssätt inom ramen för offentliga inköp.
- Erfarenhet av politisk styrd organisation.
- Tidigare erfarenhet av att utveckla inköpsarbete genom införande av nya arbetssätt, till exempel DIS.
- Erfarenhet av att ha genomfört direktupphandlingar inom IT- och/eller entreprenadområdet.
- Erfarenhet av projektledning.

För oss är dina personliga egenskaper viktiga och vi söker dig som är resultatorienterad och självgående. För dig är det naturligt att bygga relationer och samarbeta och du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen behöver du kunna hantera ett högt tempo och vara strukturerad i ditt arbete samt flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inköpare / Purchaser

Inköpare / Purchaser

20 december 2024