OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en erfaren inköpare som kan och vill arbeta i en strategisk roll i en snabb, teknisk miljö tillsammans med en stark ekonomisk medvetenhet. Konsultuppdraget börjar omgående och varar i ca 4 - 6 månader medan kunden rekryterar till samma tjänst.
Om tjänsten
Syftet med rollen är att arbeta med interna kunder och externa leverantörer för att uppnå bästa värde när det gäller leverans, kostnad, kvalitet och service till kundens produktionsanläggningar genom att utveckla kategoristrategier, optimera och rationalisera leverantörsbasen, hantera risker och avtalsförhållanden, förbättra inköpsprocesser och implementera bästa praxis.
Du kommer att stödja utvecklingen av kundens inköps-organisation för att möta den föränderliga affärsmiljön och den långsiktiga strategiska visionen. Det kommer att finnas möjligheter att leverera ökat värde och omfattande tvärfunktionellt engagemang med andra proffs i det globala nätverket.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
- Utveckla strategier för kategoriupphandling, driva inköpsprojekt och förbättringsprogram för att säkerställa att inköpslösningar implementeras (strategiskt och operativt) för att uppnå kundens ambitioner när det gäller teknik, resurser, kapacitet och kostnad.
- Identifiera och utveckla leverantörsbasen. Säkerställa att nya källor uppfyller koncernens urvalskriterier och att bästa möjliga prissättning och avtalsvillkor erhålls för lokala och exportkrav.
- Stödja installation av nya artiklar, driva RFQ-processer och säkerställa efterlevnad av leveranskedjan.
- Hantera leverantörsrelationer, inklusive prestationsbedömning, KPI-rapportering och ledande affärsgenomgångar.
- Förhandla om villkor i samband med produktlivscykelkrav för att säkerställa tillgänglighet och samtidigt hålla lagret under kontroll; hålla relaterade villkor (såsom MOQ, ledtider, reservlager etc.) uppdaterade i ERP
- Leda arbetet med bästa praxis inom inköp och leverantörshantering och säkerställa att den implementeras på alla koncernens anläggningar.
- Undersöka nya trender och tekniker inom inköp och driva införandet av lämpliga metoder för att förfina och leverera strategiska mål.
- Fastställa mål och mått för inköpsprojekt och förbättringsprogram, inklusive demonstration av leverantörs-, produkt- och processkapacitet inom kortast möjliga tidsramar.
- Tillämpa riskbedömning och övervakning överenskommelser
Vem är du?
- Examen eller motsvarande kvalifikationer och t.ex. CIPS / MCIPS
- Erfarenhet av att arbeta i en strategisk inköpsroll inom tillverkningsindustri och gärna elektronik/mekanik
- Inköpskompetens från början till slut (strategisk och operativ) i samband med inköp av materialkomponenter och sammansättningar för tillverkning av tekniska produkter
- Erfarenhet av komplexa relationer och avtalsförhandlingar
- Erfarenhet av att bedöma och utveckla leverantörers styrkor och svagheter
- Van att arbeta med multifunktionella team i olika länder och kulturer
- Utmärkt förmåga att hantera intressenter på alla nivåer, inom och utanför organisationen
- God kommunikationsförmåga (flytande engelska) och ledarskapsförmåga för att kunna driva igenom strategier och förändringar.
- Du behöver ha god teknisk och ekonomisk förståelse samt en analytisk förmåga.
- Du behöver inte vara en projektledare men du behöver förstå projektledning.
Om verksamheten
Du kommer att ingå i ett erfaret upphandlingsteam, på kundens produktionsanläggning i Malmö. Din chef sitter i England.
Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök på https://www.poolia.se.
Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Noren
Anna Tannerfalk
040-6433937
Anna Tannerfalk
Peder Bjursten
073-944 54 60
Marie Engdahl
0721-880213
Marie Norén
072-0742012
Disa Fanto Börjesson
040-6433936
Peder Bjursten
+46 73 944 54 60
Disa Fanto Börjesson
Disa Fanto Börjesson
0766-775336