Inköpare till myndighet i Solna

Inköpare till myndighet i Solna

Arbetsbeskrivning

Vi hjälper Skatteverket att hitta förstärkning till inköpsenheten där det idag jobbar cirka 40 personer. Uppdraget är tänkt att starta i början på april och löpa på fram till sista mars 2022. Under uppdraget blir du anställd hos Manpower.

Arbetsbeskrivning

Som inköpare kommer du arbeta med genomförande av anskaffning på operativ nivå, utifrån upphandlingslagstiftning. I samarbete med verksamhetens beställare hanterar du och analyserar inköpsbehov och genomför anskaffning genom direktupphandling, förnyad konkurrensutsättning och avrop från ramavtal men även genomförande av förenklade upphandlingar kan förekomma. I uppdraget ingår vidare att, i dialog med verksamhetens beställare, skriva förfrågningsunderlag, ställa krav, utvärdera anbud samt följa upp och sammanställa urvalsprocessen inför tilldelning och avtalstecknandet. Visst administrativt arbete som exempelvis diarieföring/arkivering av handlingar ingår i arbetsuppgifterna. Arbetet utförs i huvudsak i Skatteverkets inköpssystem UBW (före detta Agresso) ehandel och upphandlingsverktyg Visma Tendsign.

Du kommer arbeta teambaserat och ha nära kontakt med Inköpsenhetens strategiska inköpare och kategoriledare. Som Inköpare har du en rådgivande och stödjande roll, där du är ett viktigt stöd för både beställare i organisationen och externa leverantörer kan behöva information om avropsprocessen, lagen om offentlig upphandling (LOU) och Skatteverkets interna riktlinjer för inköp.

Arbetsuppgifterna består bland annat av att:

* hantera avrop på befintliga avtal via UBW(e-handelssystem),
* hantera offerter/anbud, avtal och granska val av leverantörer,
* skriva avtalstext,
* svara på löpande inköpsfrågor från verksamheten och
* ta fram och sammanställa statistik, samt uppdatering av olika register (t.ex. avtals- och kundregister)

Mot bakgrund av ovan är det önskvärd att du har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är även önskvärt att du har god datorvana och lätt kan sätta dig in i olika stödsystem, upphandlingssystem och inköpssystem.

Egenskaper som efterfrågas för att vara aktuell för rollen

* vara pedagogisk och kommunikativ i tal och skrift
* vara lyhörd, hjälpsam och har förmåga att skapa goda relationer
* ha förmåga att arbeta självständigt och målinriktat
* ha lätt för att sätta sig in i olika inköps-/upphandlignssytem
* ha flera års aktuell erfarenhet som inköpare



För att vara aktuell för rollen behöver du uppfylla samtliga ställda skall-krav nedan och även kunna uppvisa dokument som styrker detta.

Endast kandidater som uppfyller samtliga skall-krav kommer att kunna presenteras för Skatteverket så läs igenom noga och säkerställ att du även i ditt CV styrker uppfyllnaden av kraven.



* Avslutad gymnasieutbildning, eller likvärdigt, med godkända betyg.
* Minst ett (1) års arbetslivserfarenhet som inköpare.
* Erfarenhet av operativt inköp i inköpssystem och/eller upphandlingsverktyg.
* Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt system. Med goda kunskaper avses att
* obehindrat navigera i MS Office programvaruprodukter.
* Goda kunskaper i svenska och engelska avseende tal och skrift. Med goda kunskaper avses att obehindrat tala och skriva på svenska och engelska samt tillgodogöra sig information



Det är dessutom meriterande om du uppfyller nedanstående bör-krav.



* Under de fem (5) senaste åren avlutat eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik. Med eftergymnasial utbildning inom inköp avses utbildning från yrkeshögskola/yrkesutbildning på minst två (2) år.

* Minst två (2) eller fler års aktuell erfarenhet av arbete med inköp/upphandling. Med aktuell erfarenhet avses erfarenhet från de två (2) senaste åren, räknat från avropets sista anbudsdag.

* Ha aktuell kunskap om lagen om offentlig upphandling. Med aktuell erfarenhet avses erfarenhet från de två (2) senaste åren, räknat från avropets sista anbudsdag.

* Erfarenhet av att ha genomfört avrop genom förnyad konkurrensutsättning i ett upphandligssystem, under de två (2) senaste åren räknat från avropets sista anbudsdag.

Uppfyller du ett eller flera av ovanstående meriterande krav ska det tydligt framgå av bifogat CV.

Vad erbjuder vi dig?

Manpower kan hjälpa dig forma din framtid utifrån din kompetens samt dina behov och önskemål. Vi samarbetar med många attraktiva företag och kan öppna dörren till intressanta och spännande uppdrag. Som resurskonsult hos oss får du en anställning med allt vad det innebär i form av marknadsmässig lön, övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar enligt kollektivavtal. Friskvårdsbidrag? Klart du ska ha det också!



Sök tjänsten idag!

Vid frågor är du välkommen att kontakta Maria Fant på maria.fant@manpower.se. Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Manpower
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2021
  • Ansök senast: 26 mars 2021

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024