OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Åre är en av Sveriges mest kända turistorter. Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i skolan, att vägarna är välplogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.
Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.
I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.
Inköpsavdelningen ansvarar för hela inköpsprocessen från analys, upphandling, till uppföljningsprocessen. Inköpsavdelningen huvudmål är att driva effektivisering av de interna inköpsprocesserna genom hela organisationen och leverera kostnadsreduktioner och mervärden för kommunens organisation och kunder. Inköpsavdelningen arbetar kontinuerligt med implementering av nya verktyg, processer och digitalisering för att ligga i framkant av utvecklingen inom inköpsområdet.
Inköpsavdelningen i Åre Kommun söker nu två Inköpare (vikariat) med placering i Järpen och med start omgående. Ena vikariatet sträcker sig till och med årsskiftet 21/22, det andra vikariatet sträcker sig till Juni 2022. Under rådande pandemi så arbetar inköpsavdelningen till största delen på distans via Microsoft Teams. Möjligheten finns därför att till stor del att arbeta på distans via Teams eller från exempelvis våra platser på coworking communityt House Be i Åre by.
ARBETSUPPGIFTER
Du rapporterar till Inköpschef. Arbetsuppgifterna kommer bland annat att bestå av:
• Arbeta fram processer för att styra köp av varor och tjänster till det mest fördelaktiga leverantörsalternativet för kommunen
• Genomföra Upphandling, RFI, auktioner och dialog enligt LOU och LUF för produkter, tjänster och entreprenader
• Utreda och summera övergripande behov i kommunen inför upphandling och löpande
• Driva uppföljningsprocesser med interna beställare och våra leverantörer
• Driva upphandlingar och publicera och administrera upphandlingar i Tendsign
• Avropa på ramavtal
• Supportera kommunens beställare i inköpsfrågor
• Utbilda kommunens beställare
• Driva inköpsprojekt och effektiviseringsarbete i kommunen
• Stötta vid olika juridiska och avtalsrättsliga frågor från verksamheten
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning alternativt relevant kunskap och erfarenhet förvärvad på annat sätt. Inköpsutbildning tex SILF certifiering eller motsvarande. Du har erfarenhet inom inköp samt erfarenhet av upphandling inom LUF/LOU. Ett par års erfarenhet från upphandling av entreprenader är mycket meriterande. Likaså utbildning inom juridik och/eller förvaltning. Erfarenhet av upphandlingsverktyget Tendsign, alternativt ett brinnande intresse att lära dig det.
Det krävs att du är serviceminded, resultatinriktad, analytisk, uthållig och klarar av att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress samt att du tar ansvar för helheten. Du har god förmåga att skapa interna och externa relationer. Du ska vara serviceinriktad och ha interna och externa kunden i fokus.
Tjänsten kräver B-körkort
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden. Tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Anställningen är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.