Inköpare/upphandlare

Arbetsbeskrivning

En kommun ansvarar för många viktiga funktioner i vårt samhälle - allt från utbildning och social omsorg till teknisk service och räddningstjänst. Vi på kommunledningsförvaltningen ser till att alla kommunens funktioner samordnas, utvecklas och följs upp utifrån övergripande politiska beslut.
Dessutom är vi med och utvecklar nya bostadsområden, nya stadsdelar och vår landsbygd. Vi arbetar för ett mer hållbart Hudiksvall, som bidra till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. När du har en fråga, fundering eller synpunkt om Hudiksvalls kommun finns vårt Servicecenter där för att lotsa dig rätt. Vi är kommunledningsförvaltningen en del av Hudiksvalls kommun.


Vår organisation består av nio nämnder och nio förvaltningar. I kommunkoncernen ingår sex kommunala bolag och en stiftelse. Kommunen är också delägare i ett åttonde bolag. Kommunledningsförvaltningen består av tre enheter, varav ekonomienheten är en av dem. Arbetet på enheten, som består av 21 medarbetare, leds av kommunens ekonomichef. Inom enheten finns tre team (inköpsteamet, redovisningsteamet samt förvaltningsekonomteamet) . Denna tjänst är placerad på inköpsteamet.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som brinner för inköps- och upphandlingsfrågor och vill vara med att utveckla inköpsorganisationen vid Hudiksvalls kommun och med övriga kommuner i Hälsingland Har du en högskoleexamen i ekonomi, eller likvärdig, och vill arbeta med effektivisering av inköp? Är du intresserad av att arbeta med avtalsfrågor och upphandling? Då kanske det är just dig vi söker för den här tjänsten!

Som upphandlare arbetar du i hela inköpsprocessen innefattande analys, framtagande av förfrågningsunderlag, annonsering, utvärdering av anbud och avtalsvård. I rollen som upphandlare är du projektledare och ansvarar för flera frågor och upphandlingar parallellt. Din uppgift är att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Du ansvarar självständigt för att upphandla de ramavtal som kommunen och de kommunala bolagen behöver. Du kommer att arbeta nära kommunens olika beställare och sakkunniga samt även tillsammans med andra samarbetspartners vid samordnade upphandlingar. Andra viktiga arbetsuppgifter är bidra till verksamhetsutveckling, sprida kunskap och ge råd och stöd. Du förväntas också delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer, arbetsmetoder samt ett ökat fokus på bättre affärer.

Jobbet hos oss är självständigt och variationsrikt. Du får möjlighet att möta många människor och lära känna fler verksamheter. Inköpsorganisationen är under utveckling vilket ger dig stor påverkansgrad vad gäller att förändra arbetssätt och metoder. Du bör också ha intresse av och fallenhet för att arbeta i våra digitala system som är i ständig utveckling. Du kommer att ingå i ett inköpsteam på 5 personer.


KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har för uppdraget relevant akademisk utbildning eller annan eftergymnasial utbildning (YH eller motsvarande), goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU) och dess tillämpning, Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar inom offentlig sektor. Vi ser positivt på om du har arbetat med avtalsskrivning, eller har läst kurser i juridik med inriktning mot upphandling. Vidare har du goda IT-kunskaper och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Du bör ha ett affärsmässigt sinnelag och tycker det är inspirerande att driva projekt inom upphandlingsområdet. Som person är du noggrann, strategisk och analytisk samt har ett intresse för ekonomi- och verksamhetsstyrning. Du är serviceinriktad och har god kommunikationsförmåga. Du trivs både med att arbeta självständigt och tillsammans med andra. I tjänsten har du en stödjande och informativ roll och det är därför bra om du är pedagogisk.

ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.

I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.

Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.

Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html
Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Kent Lundquist
0650-19 118

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hudiksvalls kommun Ekonomienheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 oktober 2021
  • Ansök senast: 12 november 2021

Besöksadress

82480 Hudiksvall
None

Postadress

Trädgårdsgatan 4
HUDIKSVALL, 82480

Liknande jobb


Project Controller

20 november 2024

Trainee HT 2025

Trainee HT 2025

20 november 2024

31 oktober 2024