OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
På Inköpsenheten arbetar upphandlare, verksamhetsutvecklare, inköpssamordnare/chef för inköpsenheten och administratör.
Vårt uppdrag är att skapa hållbara affärer utifrån verksamhetens behov och näringslivets möjligheter. Uppdraget är en viktig del av Bollnäs kommun och för att lyckas med detta behöver vi hitta dig som är driven, engagerad och har erfarenhet av inköp inom offentlig och/eller privat sektor.
Du erbjuds
- En individuell utvecklingsplan i rollen som upphandlare
- Ett flexibelt arbete med möjlighet att kombinera arbete på kontoret och hemifrån
- Ett självständigt arbete med många och varierande kontakter inom Bollnäs kommunkoncern och näringslivet
- Att utveckla Bollnäs kommuns inköpsorganisation
Arbetsuppgifter
Som upphandlare arbetar du i hela inköpsprocessen innefattande analys, framtagande av upphandlingsdokument, annonsering, utvärdering av anbud och avtalsadministration. Rollen som upphandlare innebär att du i en projektledarroll styr och ansvarar för flera frågor och upphandlingar parallellt. Som upphandlare är din uppgift att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Du ansvarar för att självständigt upphandla de ramavtal kommunen behöver, men hjälper också våra förvaltningar och bolag.
Utöver Bollnäs kommun och dess bolag kommer du även samarbeta med andra kommuner genom Inköpsamverkan Mitt gällande samordnade upphandlingar.
Andra viktiga arbetsuppgifter är att tillsammans med övriga medarbetare bidra till verksamhetsutveckling, sprida kunskap och ge råd och stöd. Du förväntas också delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer, arbetsmetoder samt ett ökat fokus på bättre affärer. Arbetet innebär också kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och övriga intressenter.
Arbetet hos oss är självständigt och variationsrikt med stora utvecklingsmöjligheter. Du får möjlighet att möta många människor och lära känna flera verksamheter. Inköpsorganisationen är under utveckling vilket ger dig stor påverkansgrad vad gäller att fortsätta förädla arbetssätt och metoder.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
- har examen från eftergymnasial utbildning med inriktning mot inköp/upphandling eller erfarenheter/kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga
- har erfarenhet av praktiskt inköps-/upphandlingsarbete
- agerar proaktivt på eget initiativ och tar ansvar för resultat
- är serviceinriktad och van att arbeta med kunden i fokus
- är strukturerad, har gott omdöme och en god analytisk förmåga
- har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
- har god kommunikativ förmåga med mycket goda kunskaper i svenska
Det är meriterande om du har
- praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
- erfarenhet av att arbeta i upphandlingssystem Kommers som Bollnäs kommun använder
- erfarenhet av att arbeta med kategoristyrning, DIS, funktionsupphandling
- specialkompetens inom område IT eller entreprenad
Villkor
I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga egenskaperna.
Välkommen med din ansökan så snart som möjligt då vi löpande gör ett urval för intervjuer.
Om Bollnäs kommun
Vi anställda på Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!