OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inköpsenheten
Vill du arbeta som inköpare/upphandlare i Söderhamns kommun?
Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som brinner för inköps- och upphandlingsfrågor och vill vara med att utveckla inköpsorganisationen vid Söderhamns kommun och med övriga kommuner i Hälsingland. Är du intresserad av att arbeta med avtalsfrågor och upphandling? Då kanske det är just dig vi söker för den här tjänsten!
Som upphandlare arbetar du i hela inköpsprocessen innefattande analys, framtagande av förfrågningsunderlag, annonsering, utvärdering av anbud och avtalsvård. I rollen som upphandlare är du projektledare och ansvarar för flera frågor och upphandlingar parallellt. Din uppgift är att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Du ansvarar självständigt för att upphandla de ramavtal som kommunen och de kommunala bolagen/förbunden behöver. Du kommer att arbeta nära kommunens olika beställare och sakkunniga samt även tillsammans med andra samarbetspartners vid samordnade upphandlingar. Andra viktiga arbetsuppgifter är bidra till verksamhetsutveckling, sprida kunskap och ge råd och stöd. Du förväntas också delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer, arbetsmetoder samt ett ökat fokus på bättre affärer.
Jobbet hos oss är självständigt och variationsrikt. Du får möjlighet att möta många människor och lära känna fler verksamheter. Inköpsorganisationen är under utveckling vilket ger dig stor påverkansgrad vad gäller att förändra arbetssätt och metoder. Du bör också ha intresse av och fallenhet för att arbeta i våra digitala system som är i ständig utveckling.
Din profil
Vi söker dig som har för uppdraget relevant akademisk utbildning eller annan eftergymnasial utbildning (YH eller motsvarande) och goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU) och dess tillämpning. Vi ser positivt på om du har arbetat med avtalsskrivning, eller har läst kurser i juridik med inriktning mot upphandling. Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar inom offentlig sektor.
Vi söker dig som har ett affärsmässigt sinnelag och tycker det är inspirerande att driva projekt inom upphandlingsområdet. Som person är du självständig, noggrann, strategisk och analytisk. Du är serviceinriktad och har god kommunikationsförmåga. Du trivs både med att arbeta självständigt och tillsammans med andra. I tjänsten har du en stödjande och informativ roll och det är därför bra om du är pedagogisk. Vidare har du goda IT-kunskaper och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Kommunstyrelseförvaltningen leder och samordnar kommunens verksamhet. Vi arbetar nära de politiska besluten, med specialistkompetens och service för medborgarna och våra kollegor. Här finns ett 90-tal medarbetare inom HR, ekonomi, kommunikation, näringsliv, turism, samhällsplanering och administration. Var med och skapa ett Söderhamn där människor vill bo och verka!