Inköps- och upphandlingschef

Inköps- och upphandlingschef

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 260 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.



Kommunkontoret ansvarar för inköps- och upphandlingsfrågor i Lunds kommun och leder den kommunövergripande verksamheten inom området.

Verksamheten är idag organiserad i en upphandlingsenhet med elva medarbetare och är placerad inom ekonomiavdelningen. Lunds kommun har samverkansavtal med ett antal kommuner och andra upphandlande myndigheter i Skåne, där Lund ansvarar för, genomför och administrerar gemensamma upphandlingar i samverkan.

Upphandlings- och inköpsverksamheten i Lunds kommun är för närvarande i ett spännande skede där det sker en översyn av kommunens totala inköps- och upphandlingsverksamhet för att hitta effektivare sätt att arbeta på, med målet att ha en effektiv och samlad inköpsorganisation. Det innebär att dagens upphandlingsenhet kommer att utvecklas till att bli en inköps- och upphandlingsorganisation.



Arbetsuppgifter
I den nya organisationen är det viktigaste uppdraget för inköps- och upphandlingschefen är att leda och utveckla det kommunövergripande inköps- och upphandlingsarbetet. I det ligger också ansvar för att verksamheten genomför kommunövergripande upphandlingar. En väsentlig del av uppdraget är att utveckla ekonomistyrningsperspektivet, god kontroll, överblick och analys samt uppföljning av kommunens totala inköps- och upphandlingsverksamhet. Andra viktiga områden är service, råd, stöd och utbildning till verksamheterna i upphandlingsfrågor.


Du ansvarar för att det finns en god omvärldsbevakning och att enheten är uppdaterad vad gäller praxis och lagstiftning inom det snabbföränderliga upphandlingsområdet. Du kommer även att fungera som ett stöd i strategiska frågor kring inköp/upphandling gentemot samarbetsorganisationerna.

Du leder dina medarbetare i det dagliga arbetet och ser till att skapa förutsättningar för dem att genomföra upphandlingar inom olika avtalsområden, upprätta avtal samt genomföra avtalsuppföljningar. En viktig uppgift är att informera och utbilda berörda medarbetare i frågor som rör offentlig upphandling, samt att vara ambassadör för nyttan och nödvändigheten med offentlig upphandling, med krav som affärsmässighet, juridisk korrekthet och verksamhetsnytta.

Dina arbetsuppgifter innebär att du har ansvar för ekonomi och arbetsledning för den nya organisationen, samt att du deltar i och stöttar dina medarbetare i olika upphandlingsprojekt. Du ansvarar också för möten, agenda och föredragning i kommunstyrelsens upphandlingsutskott.

Du kommer att rapportera till kommunens ekonomidirektör. Du kommer att ha ett nära samarbete med förvaltningar och bolag i kommunerna. Du kommer också att, i vissa frågor, arbeta på uppdrag av kommundirektören och biträdande. Det är av stor vikt att du har ett helhetsperspektiv inom ditt arbetsområde. Du ingår ekonomiavdelningen ledningsgrupp.

Vi söker dig som
Vi vill att du har en för befattningen relevant högskoleutbildning samt erfarenhet av arbete som chef. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

Du har ett utvecklande ledarskap där du är ett föredöme samt motiverar och inspirerar dina medarbetare. Du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt och du förstår vikten av att bygga upp ett gott samarbetsklimat med de samverkande kommunernas beslutsfattare, förvaltningar och bolag. Du behöver därför ha lätt för att kommunicera både i tal och skrift.

För att lyckas i arbetet behöver du vara en person med strategiskt synsätt, ett strukturerat arbetssätt samt kommunikativ förmåga. Vidare bör du vara initiativtagande, resultat- och målinriktad samt van att fatta beslut.

Du ska vara analytisk och ha förståelse för hela den offentliga anskaffningsprocessen från behovsanalys till operativt inköp och leverans. Meriterande är om du har erfarenhet av LOU, praktisk upphandlingserfarenhet samt erfarenhet av inköp i privat sektor, men det viktigaste är att du har en helhetssyn över de olika processerna och en förståelse för upphandling och inköp som ett ekonomistyrningsverktyg.

Ytterligare krav är förmåga att uttrycka dig flytande i tal och skrift på svenska såväl som på engelska samt inneha kunskaper i Officepaketet.





I denna rekrytering samarbetar vi med TRANSEARCH. Kontakta Cecilia Wennergren, cecilia.wennergren@transearch.se 0707-24 48 56 vid frågor.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunkontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 april 2020
  • Ansök senast: 18 maj 2020

Liknande jobb


25 november 2024

21 november 2024

Strategisk inköpschef till Zetterströms

Strategisk inköpschef till Zetterströms

14 november 2024

19 november 2024