OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingsavdelningen i Uppsala
Just nu behöver vi på Upphandlingsavdelningen utöka vårt team med en inköps- och upphandlingssamordnare som är flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Vi söker framför allt dig som drivs av att hjälpa och stötta andra och att få ta stort eget ansvar och gillar att arbeta med avtalshantering, informationsinsamling och upphandlingsplanering. Känner du att det passar in på dig? Sök tjänsten redan idag!
Uppsala är med sina över 230 000 invånare Sveriges fjärde största stad och kombinerar den stora stadens puls med den mindre stadens närhet och intimitet. Kommunen är bland Sveriges snabbast växande och ligger mycket bra geografiskt placerad med kort avstånd till Arlanda och endast 30 minuters pendlingsväg till Stockholm.
Uppsala kommun köper varor och tjänster för flera miljarder kronor varje år. Ett effektivt och affärsmässigt och strategiskt upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en ekonomisk och social och ekologisk hållbar utveckling. Vi på Avdelning Upphandling ansvarar för kommunens ramavtal samt objektsspecifika upphandlingar. Vi består idag av ca 70 medarbetare fördelat på två upphandlingsenheter samt en enhet för inköp och enheten för logistik.
Upphandlingsavdelningen stöttar även de kommunala bolagen och den här tjänsten är placerad på Upphandlingsavdelningen men arbetet är främst riktat till Uppsala kommun arenor och fastigheter AB.
Läs mer om Upphandlingsavdelningen här: Upphandlingsavdelningen (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/leverantor-och-utforare/upphandling/)
Ditt uppdrag
I denna roll kommer du att uppträda och agera som en företrädare för Uppsala kommun arenor och fastigheter AB (UKAF) med ett beställarmandat (och därtill kopplat ansvar) samt förväntas ha kunskap om och en koppling till bolagets verksamhet. I rollen kommer du också ha ansvar för bolagets strategiska inköpsarbete och driva ett långsiktigt utvecklingsarbete utifrån bolagets behov.
T.ex. ta fram en upphandlingsplan, delta i att ta fram ramavtal utifrån bolagets behov, beställa upphandlingar, ta fram inköps- och beställningsrutiner, säkra upp att UKAF har det stöd de behöver i form av systemstöd och mallar och mm. Att skapa processer för uppföljningsarbete och intern kontroll kommer också det att ingå i rollen.
Din bakgrund
Ett krav för att söka tjänsten som inköps- och upphandlingssamordnare är att du har högskoleutbildning/KY-utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik alternativt annan akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Har du utbildning inom projektledning och LOU eller LUFS ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har erfarenhet av inköpsarbete och upphandlingsarbete inom offentlig sektor. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och av avtalsförvaltning eller avtalsuppföljning. För att lyckas i arbetet behöver du ha goda kunskaper om lagstiftningen som reglerar offentlig upphandling. Dessutom behöver du ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. Vi välkomnar både dig som är nyexaminerad och dig som har några års erfarenhet att söka.
Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare tar du ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Vi ser även att du är serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Sist men inte minst söker vi dig som är flexibel och som ser möjligheter i förändringar.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef, 018-727 21 24
Fackliga företrädare:
SACO, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43