OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Arbetsuppgifter
Som inköpsanalytiker kommer du att arbeta centralt på avdelningen med ett ständigt fokus på utveckling och förbättringsarbete.
Du samordnar och arbetar proaktivt med nyckeltal, uppföljning, rapportering, analyser och effektivisering. Du kommer främst att stötta dina kollegor i deras kategoriarbete och vid upphandlingar bl.a. genom att ta fram detaljerad marknadsinformation, produktionskostnadsmodeller och livscykelberäkningar. Målsättningen är att aktivt bidra till att uppnå en affärsmässig inköpsverksamhet genom att genomföra inköpsanalyser och utveckla arbetet kring detta. Du kommer att stödja avdelningen med att ta fram underlag på hur mycket vi har köpt inom ett eller flera olika områden. Analyser som hjälper Arbetsförmedlingen att fatta bättre beslut och bli en mer affärsmässig och bättre partner för våra leverantörer.
I din roll som inköpsanalytiker ingår även vår vidareutveckling av uppföljningsförmåga inom de olika inköpskategorierna. Tillsammans med dina kollegor på avdelningen så är du en viktig nyckelperson genom hela inköpsprocessen.
Vem söker vi
Du ansvarar för att:
- Stödja och samordna avdelningens övergripande arbete runt nyckeltal, uppföljning, rapportering, analyser och effektivisering.
- Följa upp, analysera och supportera verksamheten internt, utveckla målgruppsanpassade rapporter, underlag och nyckeltal, samt löpande följa upp och vidta åtgärder kring dessa.
- Utarbeta statistiska modeller och prognoser inom inköp.
- Tillsammans med Kategoriledare arbeta med stora mängder av SPEND-data och analysera informationen kring dessa.
- Ta fram kvantitativa underlag för strategiska beslut, redovisningar och återrapporter.
- Producera uppföljningsverktyg för att möjliggöra analyser kring användandet av upphandlade tjänster och avtal.
- Förse avdelningen med underlag som behövs för att förvalta, utveckla och följa upp avdelningens verksamhet.
- Bidra till verksamhetsutveckling och ta initiativ till processförbättringar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
- Har högskoleutbildning inom inköp och/eller ekonomi alternativt har kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Har dokumenterad erfarenhet av arbete med statistik och analys.
Vidare är det meriterande är om du:
- Har kunskap om, eller ett intresse för, data science: ML och AI.
- Har tidigare erfarenhet av strategiskt inköpsarbete och/eller ekonomi som är applicerbart inom upphandling och inköp.
- God datavana och inga problem att lära dig nya IT-system och att arbeta effektivt med dem
- Har god förmåga att organisera och prioritera arbetsuppgifter
- God förmåga att tillgängliggöra och målgruppsanpassa komplex information
- Har dokumenterad erfarenhet av att bistå med kvalitetssäkrade underlag för vidare analyser.
Vem är du
För att trivas i rollen ska du ha en vilja och förmåga att driva förändringar, moderniseringar och effektivisering. Du ska vara nyfiken som person och ha en positiv inställning. Den vi söker ska vara ordningsam, strukturerad och samarbetsinriktad för att bli framgångsrik i rollen. Du behöver också ha ett brinnande intresse för att analysera på bredden och på djupet med siffror och stora datamängder.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt. Myndighetens värdegrund professionellt, inspirerande och förtroendeingivande är viktiga ledord för oss.
Vårt erbjudande
Övrigt
Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort är Solna eller Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-osshttps://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med Af-2022/0014 9540 senast den 2022-03-07. Du ansöker genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Fyll i formuläret och besvara frågorna. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.