OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsområde Inköp, Service och logistik ansvarar för Region Östergötlands samlade Inköps och materialförsörjningsfrågor. Vi är en strategisk funktion som organisatoriskt är placerat i Regionledningskontoret. Vi arbetar brett med Inköp inom regionens alla verksamheter, där hälso- och sjukvård är den största men också regional utveckling, fastighet och Facility Management, IT, stadsbibliotek och naturbruksgymnasium är verksamheter vi stöttar.
Sedan en tid tillbaka har vårt uppdrag förändrats, där vi har fått till uppdrag att utvecklas från en upphandlingsenhet till en inköpsorganisation med ansvar för inköpsprocessens alla delar; strategi- och analysfas, upphandlingsfas och avtals- och utvecklingsfas. Detta arbete innebär stora förändringar i arbetssätt och processer men också i tankesätt och kultur i inköpsfrågor såväl inom verksamhetsområde Inköp, service och logistik som i region Östergötlands alla verksamheter. Vi är mitt i den utvecklingsresan och behöver nu förstärkning för att kunna ta ytterligare steg i denna förändringsprocess.
Vad erbjuder Region Östergötland dig?
Du får en viktig roll i den spännande utvecklingsfas verksamheten går in i med syfte att skapa en inköpsorganisation som arbetar med kategoristyrt inköp. Rollen som inköpsanalytiker är en ny och mycket viktig roll för den nya inköpsorganisationen. Du kommer att få bidra i arbetet med att utveckla affärerna och skapa en bättre affärsmässighet inom inköpsorganisationen.
Region Östergötland ligger i framkant gällande teknikutveckling, AI, digitalisering och andra spännande fokusområden kopplade till framtidens hälso- och sjukvården. I rollen som inköpsanalytiker får du vara med och göra skillnad på riktigt i det viktiga arbetet att förvalta medborgarnas resurser på bästa sätt.
Vi vill också främja våra medarbetares möjlighet till balans i livet. Generösa friskvårdsmöjligheter, bra förmåner, möjlighet till visst distansarbete och flexibla arbetstider är också en del av erbjudandet. Inköp, Service och logistik är placerad mitt i centrala Linköping i trevliga och moderna lokaler.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Som inköpsanalytiker kommer du att stötta upphandlingsorganisationen i syfte att skapa bättre affärer. Som analytiker kommer du att genomföra analyser med det övergripande målet att minska kostnader och realisera förbättringar inom inköp. Du ansvarar till exempel för att samla in intern och extern data, strukturera och analysera informationen samt presentera insikter och rekommendationer, arbeta med verktygsstöd, stötta inköparna och hålla utbildningar.
Rollen som är placerad i Linköping innefattar även:
* Genomföra analyser inom inköpsområdet, tex spendanalys, marknadsanalyser, råvaruanalyser med mera.
* Analysera kostnader och affärsbehov, ta tillvara på marknadstrender, innovationskraft, digitalisering och förändrade behov över tiden.
* Sammanställa rapportera och KPI:er.
* Aktivt arbeta med pipeline och prognoser.
* Ta fram lednings-/styrsystem för att löpande förse Inköp med relevant information kopplat kring inköp.
* Utvärdera resultat av att genomföra upphandlingar, samt uppföljning av realiserat utfall.
* Ingå i taktisk ledningsgrupp Inköp.
Profil
För rollen som inköpsanalytiker ska du ha akademisk utbildning, gärna som civilingenjör, civilekonom, inom logistik eller liknande. Du kan vara nyexaminerad eller ha några års arbetslivserfarenhet. Meriterande är om du har erfarenhet från inköpsområdet, men inget krav. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vidare ska du ha goda kunskaper i Officepaketet och ha ett intresse med arbete i olika system. Vi ser även att du har erfarenhet eller ett intresse av att arbeta med analysverktyg och databaser.
Som person ska du vara strukturerad, vara initiativtagande samt vara lösningsorienterad med ett brett perspektiv, då du kommer att behöva sätta dig in i många olika sorters frågor. Du bör vara analytisk, strukturerad med en hög ambition och drivkraft. Du ska ha ett intresse och gärna erfarenhet av att analysera samband och presentera slutsatser. Vidare ska du ha en god kommunikativ förmåga, både muntligen och skriftligen. För att lyckas i rollen måste du vara självgående och lösningsfokuserad med en förmåga att se förbättringsmöjligheter samt ha en god samarbetsförmåga.
Ansökan
Är du intresserad av tjänsten? I den här rekryteringen samarbetar Region Östergötland med Experis. För mer information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Marcus Kahanek på Experis, 011-19 43 54 eller marcus.kahanek@se.experis.com
Din ansökan vill vi ha via hemsidan www.experis.se senast den 2020-10-30.
Kontaktpersoner på detta företaget
Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,
Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48