OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Estrella är ett av Sveriges mest kända varumärken. Estrella etablerades redan 1957 och var då först i Sverige med att producera och sälja snacks.
Idag omsätter Estrella AB 1,2 miljarder och har 210 anställda. Fabriken och huvudkontoret ligger i Angered utanför Göteborg och Agrocentret ligger i Kistinge utanför Halmstad.
Vi tillverkar och säljer en mängd olika salta snacks så som chips, ostbågar, ringar, linschips, nötter, popcorn, salta pinnar och dipmix. Vår strävan är att alltid tillverka de godaste snacksen, självklart med miljö och hälsa i fokus. Varje dag ställer vi oss frågan; Finns det något godare?
Idag ägs Estrella av Intersnack Group, ett av Europas största snacksföretag. Intersnack Group är ett familjeägt företag som endast arbetar med snacks och satsar på att bygga starka lokala varumärken.
Om rollen som Inköpsansvarig hos Estrella
Som Inköpsansvarig är du delaktig att skapa strukturer och rutiner för inköpsavdelningen och lokala inköpsprocesser för Estrella. Är du strukturerad och gillar att arbeta både strategiskt och operativt, samt har förmåga att bygga en hållbar inköpsprocess, då är det dig vi söker.
Tjänsten som Inköpsansvarig utgår från Estrellas huvudkontor i Angered, utanför Göteborg.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som Inköpsansvarig ansvarar du för att utveckla företagets lokala inköpsposition med ett långsiktigt fokus. I rollen ingår bland annat att utveckla interna strukturer, arbete med utveckling av nya och översyn av befintliga avtal samt effektivisering av upphandlingsprocessen. Rollens målsättning är att skapa och upprätthålla tydliga inköpsrutiner för de områden som omfattas i den lokala verksamheten. Dessutom arbetar du med analyser, för att säkerställa ett proaktivt och kostnadseffektivt inköpsarbete. Vidare ligger ansvaret för att se över leverantörsportföljen och säkerställa att inköp görs på ett hållbart och effektivt sätt inom ramarna för denna roll. Det strategiska inköpsarbetet ska säkerställa att organisationen kontinuerligt arbetar med förmånliga avtal för de lokala inköpen och att dessa ligger i linje med koncernens övergripande mål.
Ansvarsområden
Rollens ansvar bygger på att driva förändrings- och förbättringsarbetet inom inköp samt utveckla de övergripande inköpsprocesserna för Estrella, med tydligt affärsfokus samt struktur och rutiner för inköpsarbetet. Du analyserar och genomlyser organisationens kostnader och säkerställer med hjälp av siffror och övrig information att alla inköp görs med bästa möjliga förutsättningar. I rollen ingår ansvar både för de inköp som görs internt, inom koncernen, och lokalt. Vidare är du en god förhandlare för Estrellas insatsvaror gentemot den centrala inköpsavdelningen i koncernen. Även ansvaret för tullfrågor och logistik ligger inom ramarna för rollen och det är därför viktigt att du har erfarenhet och kunskap på detta område.
Din profil
Vi ser att du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande samt minst 5 års erfarenhet från ledande roll inom inköp. Vi förväntar oss att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Som person är du självständig och affärsmässig, initiativrik och handlingskraftig och har samtidigt en mycket god förmåga att kommunicera och vinna förtroende. Du är självklart en duktig förhandlare och har en hög analytisk förmåga. Du är systematisk och lösningsfokuserad och kan planera och organisera arbetet på ett sätt som skapar en helhetssyn för organisationen gällande inköpsprocessen.
Kontakt
Estrella samarbetar med PS Partner i denna rekrytering, gå in på www.pspartner.se och klicka på annonsen för att skicka in din ansökan så snart som möjligt. För mer information om rollen kontakta ansvariga rekryterare Mats Törn på 076-1645969 mats.torn@pspartner.se eller Louise Harrysson på 072-3119839 louise.harrysson@pspartner.se.