OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inköpsansvarig
Vi söker dig som vill ansvara för att operativt och strategiskt leda och utveckla inköpsavdelningen hos vår kund Nordbutiker med kontor i centrala Stockholm och Norrtälje.
Om oss
Nordbutiker är ett e-handelsföretag med huvudfokus inom området lätta eldrivna fordon såsom elcyklar, elsparkcyklar, elmopeder och eldrivna seniorscooters. Vi driver ett antal egenutvecklade webbutiker i Norden där vi säljer våra egna varumärken. Vi befinner oss i stark tillväxt och har tre år i rad utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri. Vårt kontor och varulager finns i Norrtälje, 45 min norr om Stockholm, där vi i dagsläget är ca 35 anställda samt på Södermalm i Stockholm.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för att leda och inspirera teamets medarbetare och tillämpa de direktiv som kommer från bolagets styrelse. I rollen ingår personal- och lönesättande ansvar för medarbetare på inköpsavdelningen med direktrapportering till bolagets VD. Som inköpsansvarig har du mandat att förhandla priser mot leverantörer men även prissättning av våra produkter.
I rollen ingår även att:
- Kvalitetssäkra inköpsorganisationens arbete samt rekrytera vid behov.
- Ta fram utkast till inköpsbudget för godkännande av VD samt förvalta och upprätthålla densamma efter godkännande.
- Säkerställa löpande konkurrent- och omvärldsanalys avseende företagets produktsortiment samt prissättning.
- Ansvara för sourcing, prognoser och löpande inköp av produkter och inventarier samt att dessa kommer hem i tid.
- Driva produktutveckling i samråd med kategoriansvariga och produktchefer.
- Förhandla villkor med leverantörer inklusive logistikbolag.
- Identifiering och upphandling av nya leverantörer samt leverantörskonsolidering för ökad lönsamhet.
- Vidareutveckla företagets strategier och processer inom inköp.
- Utöver ovanstående ingår även allmänt administrativt arbete kopplade till inköp.
- Budgetera, planera och säkerställa att vi besöker relevanta mässor årligen.
Om dig
Vi söker dig och som vill arbeta brett i ett mindre bolag där du har stor möjlighet till påverkan och uppbyggnad av affären. Vi ser att du har en liknande roll idag, eller arbetar med strategiskt inköp/kategoriinköp av direktmaterial och kan dess beståndsdelar men känner att du är redo att utvecklas genom att arbeta med den totala strategin för en inköpsverksamhet. Du behöver samtidigt vara öppen för att tänka nytt, förstå ett mindre bolags inköpsutmaningar och hela verksamhetens behov.
Du har inte nödvändigtvis erfarenhet av personalansvar sedan tidigare, men erfarenhet av ledarskap i någon form tillsammans med ett stort intresse av att utvecklas inom området och lära dig mer under resans gång. Om du har ett intresse för Kina, kinesisk affärskultur och språk är det ett stort plus.
Krav
- Minst treårig högskole- eller universitets-utbildning inom ekonomi, alternativt relevant vidareutbildning.
- Microsoft Office - Word, Excel, PowerPoint.
- Dokumenterad erfarenhet av att förhandla och köpa varor från Kina.
- Minst 3 års erfarenhet av inköpsarbete inom liknande bransch alternativt brinnande intresse för micromobility.
- Erfarenhet av ledarskap
- Mycket god kunskap i engelska, muntligt o skriftligt. Mandarin är meriterande.
Om anställningen
- Anställningsform: tills vidare
- Anställningens omfattning: heltid
- Löneform: månadslön
- Antal lediga befattningar: 1 st
- Sysselsättningsgrad: 100%
- Arbetsort: Stockholm och Norrtälje
- Tillträde: så snart som möjligt
- Sista ansökningsdag: ansökningar behandlas löpande