OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonomisektionens huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Ekonomisektionen bistår universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiva och rationella inköp. Inköp och upphandlingsavdelningen handlägger dessutom anslutningar kring e-inköp och e-fakturering via Lupin, ett system för elektroniska inköp och fakturahantering.
Universitetets inköpsarbete är inne i ett utmanande utvecklingsarbete. Ett projekt pågår, som syftar till att utforma och införa en ny inköps- och upphandlingsorganisation och lägga större fokus på att utforma strategier för inköp. Universitetet har driftsatt ett system för elektroniska inköp/beställningar och har börjat använda ett elektroniskt upphandlingssystem.
Inköp och upphandlingsavdelningen ska bidra till korrekta och effektiva inköp vid universitetet genom att handlägga ramavtalsupphandlingar och köpavtal samt genom att stödja institutionernas arbete med upphandlingar och inköp. Gruppen består av nio personer.
Arbetsuppgifter
Som inköpschef ansvarar du för det inköpsstrategiska arbetet och ska planera, leda och utveckla Inköp och upphandlingsavdelningens arbete. Det ingår att coacha dina medarbetare och att skapa ett team. Inköpschefen ska även medverka i att utveckla universitetets inköpsprocess, inköpsverktyget och den interna styrningen och kontrollen i inköpsprocessen. Dessutom ingår att driva interna och externa nätverk gällande frågor om inköp och upphandling.
Önskvärda kvalifikationer
- Universitets- eller högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller annat relevant område
- Erfarenhet av arbetsledning och projektledning
- Mycket god erfarenhet av offentlig upphandling/inköpsarbete/anbudsgivning vid större myndighet
- Mycket god kännedom om, och erfarenhet av lagen om offentlig upphandling (LOU)
- Mycket goda språkkunskaper i tal och skrift i svenska och engelska, och erfarenhet av internationella avtal.
- God kommunikatör
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Du bör vara utåtriktad, handlingskraftig, serviceinriktad och resultatorienterad. Du bör därutöver ha förmåga att skapa kontakter och positiva relationer samt ha ett engagemang för att bidra till att utveckla inköpsverksamheten inom universitetet. Du är en prestigelös ledare, har integritet och är driven för att nå våra mål. Erfarenhet av överprövning av upphandlingar och skadeståndstalan, är meriterande.
Lunds universitet eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar alla sökande