Inköpschef

Arbetsbeskrivning

Just nu söker vi en strukturerad och affärsnära Inköpschef som ska vara delaktig i att bygga upp den nya inköpsfunktionen på Lantmännen Maskin. Låter det spännande? Vi representerar de starkaste varumärkena på marknaden för lantbruksmaskiner, och erbjuder ett brett maskin-program för små och stora gårdar, skogsbruk samt entreprenad. Vi är också en del av Lantmännens globala koncern, där vi tillsammans tar ansvar, från jord till bord!

Det här kommer du att göra

Rollen som Inköpschef på Lantmännen Maskin är en ny roll där du får möjlighet att bidra till uppbyggnaden av den nya inköpsfunktionen. Funktionen kommer på sikt bidra i att effektivisera våra processer och bidra till en bättre affär på Lantmännen Maskin. I arbetet med uppbyggnaden av funktionen finns det ramar och riktlinjer som är satta utifrån ett koncernperspektiv och ett av de första uppdragen i rollen kommer bland annat vara att tydliggöra och implementera dessa i verksamheten. Du kommer att driva inköpsstrategin, stötta och utbilda våra produktchefer i de nya processerna och arbeta med att vidareutveckla relationerna till våra leverantörer. Du kommer även att ansvara för att implementera koncerngemensamma avtal samt sitta med i koncernens inköpsråd, Procurement Committee.

I det dagliga arbetet kommer du löpande arbeta med vårt långsiktiga inköpsfokus, vara drivande i att leda och utveckla vår leverantörsbas samt driva förbättringsinitiativ på inköpsområdet. Rollen kräver stort eget ansvar och du kommer i rollen supportera inom alla våra försäljningskanaler och ha ett nära samarbete med Produktchefer på Lantmännen Maskin.

Du rapporterar direkt till Lantmännen Maskins VD och placering är på vårt kontor i Malmö. I vanliga fall förekommer någon tjänsteresa per månad, men för tillfället görs vissa anpassningar gällande resor och besök pga. rådande läge, i syfte att skydda såväl medarbetare som verksamhet.

Det här behöver du för att lyckas och trivas

Du har:

- En ingenjörs- eller ekonomexamen med inriktning mot inköp, supply chain eller liknande.
- Flera års erfarenhet av arbete i rollen som inköpare eller från en likvärdig roll.
- Tidigare erfarenhet av att arbeta med rutiner och förbättringar av processer samt optimering av framför allt kostnader.
- God erfarenhet av att leda och driva projekt självständigt.
- Helst arbetat i en liknande bransch, men inget krav.
- Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift. Kunskaper i tyska är meriterande.

Du är:

- Analytisk med en stark problemlösningsförmåga.
- Resultatinriktad med en stor inre drivkraft att få saker gjorda. Du har förmåga att driva ditt arbete på ett självständigt och målorienterat sätt.
- Kommunikativ och duktig på att nätverka. Du har en god förmåga att samarbeta och att bygga starka relationer, både internt i organisationen samt externt till leverantörer.
- En god ledare som har förmåga att leda och fördela arbete i projekt och tillsammans med andra funktioner.
- Strukturerad med ett sinne för ordning och administration.

Du delar Lantmännens värderingar – Öppenhet, Helhetssyn, Handlingskraft – och löftet om att ta ansvar från jord till bord.



Vad vi erbjuder dig
Lantmännen är en stor internationell koncern och har en unik bredd i vår verksamhet. Detta innebär att vi kan erbjuda utvecklingsmöjligheter med varierande inriktning för såväl specialister som generalister inom olika bolag och branscher i fler än 20 länder. Vi arbetar aktivt med intern rörlighet och vill bidra till att medarbetare utvecklas och känner engagemang varje dag.



Låter det intressant?
Vi hoppas det! Ansök redan idag, men senast den 13 september, 2020. I rekryteringsprocessen ingår både tester och intervjuer varav de första intervjuerna kommer att genomföras med videomöten. Det är möjligt att söka CV-löst direkt genom mobilen genom att svara på våra urvalsfrågor samt länka till din LinkedIn-profil.

Om du har några frågor gällande tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Julia Minges, Talent Acquisition Specialist på julia.minges@lantmannen.com .

Vi ser fram emot din ansökan!

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linnéa Lindqvist

Per-Olov Björklund

Robert Nilsson
0105560236
Mathilda Korman

Sven-Arne Andersson

Johan Kullander

Håkan Westeberg

Patric Lönnerheden

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lantmännen Maskin
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 augusti 2020
  • Ansök senast: 13 september 2020

Besöksadress

BOX 174
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


25 november 2024

21 november 2024

Strategisk inköpschef till Zetterströms

Strategisk inköpschef till Zetterströms

14 november 2024

19 november 2024