Inköpschef

Inköpschef

Arbetsbeskrivning

Locums inköpsverksamhet är omfattande. De närmaste åren kommer vi årligen upphandla och köpa in varor, tjänster och entreprenader för ca 2-4 miljarder SEK/år. Enheten ansvarar för alla typer av upphandlingar inom ramen för Locums AB:s ansvar såsom t.ex. upphandlingar av ramavtal, teknisk drift, byggentreprenader samt förnyade konkurrensutsättningar inom ramen för upphandlade ramavtal. Locum medverkar även i Region Stockholms införande av kategoristyrt inköp med målet att utveckla det strategiska inköpsarbetet samt driver egna utvecklingsprojekt i syfte att skapa effektivare operativa inköp med hjälp av ett nytt systemstöd och förbättrade processer och rutiner.
Vad innebär rollen?
Rollen som Inköpschef innebär ansvar för att leda och utveckla enheten och enhetens arbetsmetoder utifrån verksamhetens behov och utifrån de krav som ställs av ägaren. Du ska säkerställa ett professionellt, affärsmässigt och rättssäkert genomförande av upphandlingar och stödja arbetet med utveckling av inköpsprocessen inklusive metoder för avtalsuppföljning och erfarenhetsåterföring.
Som chef kommer du vara övergripande ansvarig för att enheten är uppdaterad vad gäller praxis och lagstiftning. Du förväntas även kunna hålla interna utbildningar inom området. I rollen är du även med i regionens nätverk för upphandlings/inköpschefer och du förväntas fungera som stöd för verksamheten i strategiska inköpsfrågor.
Inköpschefen har ett direkt budget- och personalansvar för enheten som idag omfattar 6-7 medarbetare (främst upphandlare). Ditt ledarskap motiverar, inspirerar och engagerar dina medarbetare och du förstår vikten av att upprätthålla och vidareutveckla ett gott samarbetsklimat inom enheten och med övriga kontaktytor inom Locum och regionen.
I rollen som inköpschef förväntas du om nödvändigt delta operativt genom att driva vissa egna upphandlingar och man utgör alltid stöd till medarbetarna i pågående upphandlingar.
Inköpschefen rapporterar till Direktör Affärsstöd.
Vem söker vi?
I rollen förväntas du ha mycket god kunskap om och erfarenhet av LOU, upphandlingsjuridik och byggentreprenader. Vi ser det som nödvändigt med gedigen erfarenhet av stora upphandlingar och förhandlingar och ett tekniskt kunnande för att kunna agera bollplank åt verksamheten vid kravställningar. Då de flesta av avtalen som upphandlas är baserade på AB04, ABT06, ABK09 samt ABFF (Allmänna bestämmelser för Fastighetsförvaltning) förväntas du ha en god kunskap om dessa standardkontrakt och dess för- och nackdelar för att kunna stötta medarbetarna i deras dagliga arbete. Erfarenhet av kategoristyrt inköp är meriterande. 

God kunskap om office-paketet är ett krav samt en förmåga och vilja att lära nytt, t.ex när nya IT-verktyg lanseras för att effektivisera arbetet. Erfarenhet av spendverktyg, olika upphandlingsverktyg samt beslutsstödsystem är meriterande.
I grunden ser vi att du har relevant högskoleutbildning inom t.ex. teknik, ekonomi eller juridik.
I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker dig som trivs i en strategisk roll med operativa inslag och där du tillämpar din kunskap och erfarenhet för att driva affärsmässighet. Då rollen innebär många kontaktytor både internt och externt är det viktigt att du är trygg i din yrkes- och ledarroll och har lätt för att bygga förtroende och goda professionella relationer. Vi vill att du är prestigelös, delar med dig av din kunskap på ett pedagogiskt och tydligt sätt och tar initiativ till att driva förbättringsfrågor.
Om Locum
Locum förvaltar, bygger och utvecklar ca två miljoner kvadratmeter vårdfastigheter åt vår ägare Region Stockholm. Genom engagemang, innovation och samverkan erbjuder vi sjukvården och invånarna i länet attraktiva och hållbara vårdmiljöer.  Vi säkerställer trygga fastigheter och möjliggör en säker sjukvård till nytta och glädje för nuvarande och framtida generationer stockholmare.
Vår kultur präglas av våra gemensamma ledord och värderingar och hos oss finns kompetenta kollegor, kontinuerlig kompetensutveckling och goda möjligheter till balans mellan arbete och fritid. Vårt sätt att arbeta och kommunicera med varandra såväl som externa aktörer präglas av prestigelöshet, mod och nyfikenhet. Om du delar våra värderingar och känner dig hemma i en miljö där lyhördhet, ansvarstagande, tydlighet och handlingskraft präglar kulturen kommer du att trivas hos oss.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Locum AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Liknande jobb


20 december 2024

Head of Regional Sourcing EMEA

Head of Regional Sourcing EMEA

20 december 2024

19 december 2024