OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Elon
Elon Group vill vara en attraktiv arbetsplats. Hos oss präglas arbetsklimatet av omtanke för dig som individ. All verksamhet hos Elon Group ska byggas på mångfald, inkluderande och respekt för alla människors lika värde. Detta leder till engagemang, innovation och affärsutveckling. Tillsammans med utmanande och stimulerande arbetsuppgifter gör detta Elon Group till en spännande arbetsplats. Att vara en attraktiv arbetsgivare säkerställer vi genom kompetensutveckling, löpande uppföljning av arbetsinsatser, bra ledarskap samt bra kommunikation.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker nu en erfaren ledare som kan fortsätta utveckla Elon Group inköpsavdelning:
· Du har övergripande ansvar för leverantörssamarbeten och att utifrån i samarbete med försäljningsavdelningen fastställd försäljnings/leverantörsstrategi genomdriva och verkställa leverantörs och sortimentsstrategi.
· Övergripande ansvar för att varuflödet inom MDA resp. SDA fungerar på ett så effektivt sätt som möjligt utifrån uppställda målsättningar för leveranssäkerhet, lagernivåer, omsättningshastighet, marginalnivåer etc.
· Ansvar för ledning av underställd personal, innefattar ansvar för lönesättning, arbetstidsplanering, arbetsmotivation, uppföljning av prestationer etc.
· Rollen innefattar ansvar för att implementera och driva de beslut som rör inköpsarbetet som fattas på ledningsgruppsnivå, rapportering och huvudsakligt ansvar för genomdrivande av projekt som berör inköpsavdelningen mm.
· Säkerställa att effektiva rutiner finns för arbetssättet inom avdelningens olika områden samt sätta upp mål för avdelningens arbete
· Leda och fördela arbetet inom avdelningen, säkerställa att respektive delområde inom avdelningen lever upp till sina mål på ett effektivt sätt och att avdelningens arbete håller en hög kvalitet.
I din roll rapporterar du till VD på Elon Group AB
Erfarenhet
Vi söker en inköpschef som kan leverera mervärde och konkurrensfördelar.
Vi ser att du har en ingenjörsutbildning i grunden. Du har vidare erfarenhet av att leda en verksamhet mot uppsatta mål, där din förmåga att utveckla kundrelationer och att bygga nätverk varit en tillgång. Du har en lång och djup erfarenhet av nordiska samarbeten.
Personliga egenskaper
Du har lätt för att kommunicera, både skriftligt och muntligt, och du gör det på både svenska och engelska. Vi ser att du är ärlig och förtroendeingivande och har god förmåga att organisera och planera. För att trivas i rollen krävs också att du är affärsmässig och en lösningsorienterad lagspelare med god ledarförmåga. Du är trygg i att ge och ta feedback på ett professionellt sätt. Du gillar att skapa nätverk och har förmåga att förstå verksamhetens behov. Du gillar att hantera flera projekt samtidigt och trivs med att samarbeta med flera delar i organisationen.