OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du vår blivande inköpschef på Tekniska verken?
Vår nuvarande inköpschef får nya utmaningar i koncernen, så vad sägs om att just DU kommer till oss för att jobba med vår kompetenta Inköpsavdelning? För ärligt talat, vem vill inte jobba i en koncern där värderingar och arbetsklimat speglar hur vi månar om såväl våra medarbetare som miljö- och samhällsfrågor? Vi har ett team som brinner för inköps- och upphandlingsfrågor och med visionen om att vara ”En given partner för framgångsrika affärer”? Är du nyfiken på vilka vi är? Fortsätt då att läsa!
Är du en engagerad, kommunikativ och utvecklingsintresserad ledare? Drivs du av att göra goda hållbara affärer och hjälpa andra att skapa en förståelse för de lagar och riktlinjer som reglerar inköpsprocessen? Utmanas du även av att få leda avdelningen inom nya områden och se effekten av samspel mellan verksamhet och inköpsprocess där din kreativitet får utrymme? Ja, då kan det faktiskt vara dig vi söker!
Vad innebär tjänsten som inköpschef?
Tillsammans med våra 15 medarbetare på avdelningen så ansvarar du för att koncernen har en effektiv inköpsprocess och att affärsmöjligheterna tas tillvara vid våra inköp. Avdelningen är uppdelad i en grupp som arbetar med strategiska inköp och en grupp som tillsammans med sin gruppchef ansvarar för koncernens upphandlingar. Tillsammans med gruppchefen ser ni till att organisera, driva och utveckla grupperna och arbetet på avdelningen, där du har det övergripande ansvaret. Du kommer också vara en drivande part i våra behov av att utveckla möjligheterna kring digitalisering. Vi vill också att du är en del av vår drivna och glada ledningsgrupp för stab Inköp & Finans. Vi söker därför dig som trivs med att leda andra och som vågar utveckla nya, smartare lösningar för koncernens inköp.
Att ha välmående och duktiga chefer och ledare är en av våra viktigaste frågor eftersom det påverkar arbetsmiljön, leveranserna och inte minst kulturen på arbetsplatsen. Vi jobbar utifrån "Det goda ledarskapet” - ett ramverk om förväntningarna på dig som chef. Vi vill ge dig de bästa förutsättningarna för att lyckas i ditt uppdrag, och som chef erbjuds du därmed stöd och utveckling efter just dina behov. Fråga oss gärna mer om detta under intervjun!
Matchar våra förväntningar dina egenskaper?
För att vi ska få en bra matchning mellan dig och avdelningen så söker vi dig med goda ledaregenskaper och tidigare chefserfarenhet. Din uppgift är att våra engagerade medarbetare ska ges dom bästa förutsättningarna för att inköpsarbetet utvecklas och genomförs affärsmässigt. Med det menar vi att du har en coachande framtoning genom att vara lyhörd och tydlig i din kommunikation. Du har en social förmåga och tycker det är både roligt och givande att bygga relationer och nätverk. Du är strukturerad och driver ett affärsmässigt mål- och resultatorienterat arbete tillsammans med avdelningen.
Grundläggande krav för tjänsten:
- Relevant högskoleutbildning eller yrkeshögskola inom exempelvis ekonomi, inköp alternativt annan inriktning och/eller erfarenhet som vi bedömer relevant för arbetsuppgifterna.
- Chefserfarenhet med budgetansvar.
- God förhandlingsvana och affärsdriv.
- Vana av att arbeta med inköps- och upphandlingssystem.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
- Körkort för bil, då tjänsten kräver besök på våra produktionsanläggningar samt hos leverantörer.
Meriterande för tjänsten :
- God förståelse för lagstiftningens (LOU/LUF) möjligheter och begränsningar.
- Kunskaper kring entreprenadjuridik.
- Erfarenhet av kategoristyrning i inköpssystem.
- Erfarenhet av att utveckla digitaliserade lösningar.
Vill du veta mer?
Är du intresserad av tjänsten och vill ha mer information, välkommen att kontakta Niclas Petersen ekonomi- och finansdirektör, 013-20 92 71. Facklig information lämnas av Carina Norberg, Unionen, 013-20 92 46, Henrik Kruuse, Akademikerföreningen, 013-20 83 56 eller Martin Eriksson, SEKO, 013-20 83 06. Ansvarig för rekryteringsprocessen är Cecilia Höglund, HR-partner, 013-20 80 47.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar med en löpande urvalsprocess så skicka gärna in din ansökan snarast möjligt, dock senast den 21 oktober.
Som medarbetare på Tekniska verken är du en viktig del av vår vision - att bygga världens mest resurseffektiva region. För att lyckas måste vi våga tänka innovativt och utveckla nya, smartare lösningar. Totalt är vi cirka 1000 anställda som trivs i en lättsam företagskultur med en arbetsvardag som präglas av våra värdeord: drivande, positiva och trovärdiga.
Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg.