Inköpschef till Familjebostäder

Inköpschef till Familjebostäder

Arbetsbeskrivning

Inköpschef till Familjebostäder

I rollen som Inköpschef på Familjebostäder har du ansvar för den strategiska planeringen, ledning och styrning samt det taktiska genomförandet av upphandlingar. En viktig del är att samla det strategiska inköpsarbetet och höja bolagets förmåga att utveckla inköpsstrategier, analyser samt kategoristrategiskt arbetet. En viktig del blir också att ansvara för och utveckla en mer systematisk leverantörs- och avtalsuppföljning.

Om Familjebostäder

Jobbet på Familjebostäder är inte ett vanligt jobb. Det är ett viktigt jobb. Vi bidrar till att Stockholm är en stad där alla kan bo bra. Vårt uppdrag är att se till att de som bor hos oss trivs och är trygga i det viktigaste de har; sina hem. Våra nybyggda hus möter moderna behov och de byggs på ett sätt som tar hänsyn till framtida generationer.

För oss är hållbarhet också det rent mänskliga. Vi är högt rankade när det kommer till ledarskap och vi strävar alltid efter att du som jobbar hos oss ska få ihop din vardag: oavsett om det handlar om arbetstidens förläggning eller massage på arbetstid. Det är den omtanken som också avspeglas i vår värdegrund – i varje möte med våra kunder och hur vi är mot varandra. Har detta betydelse för dig vet vi att du kommer trivas. Välkommen till ett viktigt jobb. 

Ditt uppdrag

Som Inköpschef har du ansvar för både strategisk och taktisk planering samt uppföljning och utveckling inom inköpsområdet. Det innebär att du kommer utveckla inköpsstrategier, genomföra analyser och kategoristrategiarbete samtidigt som du säkerställer att bolagets avtalsförsörjning uppfyller verksamhetens behov. Rollen innebär också att hantera tvister, ge stöd i upphandlings- och avtalsfrågor samt driva systematisk leverantörs- och avtalsuppföljning. Vi förväntar oss att du är en proaktiv affärspartner, gillar att jobba nära interna intressenter, bidrar till kostnadseffektivisering och säkerställer att bolaget följer de krav som framgår av LOU.

Under vintern 2023 gjordes en genomlysning av inköpsfunktionen och ett arbete pågår att ta fram en åtgärdsplan. En självklar del av uppdraget kommer vara att fortsätta det utvecklingsarbetet och utveckla väl fungerande samarbeten med interna beställare och övriga intressenter. Beslut om att implementera ett inköpssystem har också fattats vilket också blir en del av utvecklingsarbetet för den nya Inköpschefen.

Inköpsenheten är en av tre enheter tillhörande Ekonomiavdelningen. Du rapporterar till Ekonomichef och tillhör Ekonomiavdelningens ledningsgrupp. Inköpsenheten består av sex medarbetare för vilka du har det fulla personal, budget, resurs och kompetensutvecklingsansvaret. Tillsammans med dem ser du till att ni arbetar för att nå uppsatta mål.  

Din bakgrund

För att trivas och bli framgångsrik i rollen och hos oss på Familjebostäder är du en erfaren ledare som har en bakgrund av att driva och utveckla moderna inköpsorganisationer. Vi ser att du har relevant högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, teknik, juridik eller motsvarande. 

Du har flerårig erfarenhet av att strategiskt inköpsarbete med personalansvar samt god erfarenhet av upphandlingsarbete och kunskaper inom LOU. Din förmåga att kommunicera i både tal och skrift på svenska och engelska är mycket god och du gillar och har bra erfarenhet av digitala arbetssätt.

Som person är du resultatinriktad med god analytisk förmåga och en vilja att driva utvecklings- och förändringsarbete. Du är lyhörd och förtroendeskapande med förmåga att bygga och underhålla relationer både internt och externt.

Nästa steg

Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att tjänsten låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan!

Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.

Vill du veta mer innan du skickar din ansökan kan du höra av dig till rekryteringskonsult Anna Rydbacken på 0709-81 58 73 eller anna.rydbacken@signpost.se , alternativt till Anna-Sofia Renman på 0708-17 83 99 eller anna-sofia.renman@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Signpost AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 september 2024
  • Ansök senast: 13 oktober 2024

Besöksadress

Västra Järnvägsgatan 15
None

Postadress

Box 637
STOCKHOLM, 10132

Liknande jobb


20 december 2024

Head of Regional Sourcing EMEA

Head of Regional Sourcing EMEA

20 december 2024

19 december 2024