Inköpschef till Upphandling, Lager & Fastighet

Inköpschef till Upphandling, Lager & Fastighet

Arbetsbeskrivning

När världen ställer om till fossilfritt står energibranschen mitt i centrum. Hur vi producerar, transporterar, använder och lagrar energi på lokal nivå spelar en avgörande roll både nationellt och globalt. Genom att ta tillvara på de lokala förutsättningarna levererar Luleå Energi livsnödvändig infrastruktur i form av el och värme, liksom andra produkter och tjänster som möjliggör regionens energi- och klimatomställning. Nu söker vi en Inköpschef som vill vara med på vår resa och vara en viktig kugge i att fortsätta att utveckla Luleå Energi-koncernen.

Om avdelningen

Avdelningen ansvarar för koncernens upphandling av varor, tjänster och entreprenader, varav merparten är kopplade till tjänster och entreprenader inom energibranschen. Luleå Energi verkar enligt Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Avdelningen ansvarar även för koncernens lager som i huvudsak består av ett förstärkt driftstörningslager. Ansvar finns också för fastigheter och underhåll för våra lokaler i Porsödalen.

Du rapporterar direkt till chef för Säkerhet & Försörjning. Du omvärldsbevakar såväl inom som utanför organisationen för att leverera på bästa möjliga vis. Du samarbetar med såväl våra kunder som våra leverantörer, allt för att optimera och kvalitetssäkra våra tjänster.

Om rollen

Rollen innebär att driva, planera och utveckla behovet av upphandling och inköp av varor, tjänster och entreprenader enligt gällande lagstiftning LU, i samverkan med verksamheterna. Du har kontakt med leverantörer samt samordnar upphandling av material och tjänster som lagret behöver. Vidare ingår ansvar för att arbetssätt och verktyg som stödjer verksamheten inom upphandling och inköp, samt att lagkrav uppfylls. Du är rådgivande och coachande gentemot dina medarbetare samt organisationen i komplexa frågeställningar speciellt i avtalsfrågor inom koncernen. Tillsammans med avdelningen leder du utvecklingen för att skapa förbättrade processer och arbetssätt.

Tillkommande arbetsuppgifter i rollen är:

• Säkerställa att lokaler och fastigheterna är ändamålsenliga för medarbetarna i Porsödalen.
• Samordna det systematiska brandskyddet i Porsödalen.
• Säkerställa att våra styrdokument, rutiner, processer och system är såväl aktuella som stödjande för verksamheten.

Ditt ansvar

Du säkerställer att vi följer gällande säkerhets-, miljö- och arbetsmiljöföreskrifter, att avdelningen består av rätt kompetens kopplat till verksamhetsansvaret samt upprätthåller och följer upp kort- och långsiktiga verksamhetsplaner. Du ansvarar även för att skapa en lärande organisation med redundans inom avdelningen. I rollen ingår personal- och ekonomiskt ansvar.

Du som person

För att trivas och vara lyckosam i rollen förstår du verksamhetsstrategier och sätter prioritet på att uppnå mål och få arbete slutfört på ett strukturerat sätt. Du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt och har god språklig kompetens inom svenska och engelska.

Du är en trygg och ödmjuk ledare som genom tillit, transparens och tydlighet skapar förutsättningar för medarbetarnas engagemang. För dig är det naturligt att du involverar kollegor och medarbetare samt arbetar nära för att kunna ta beslut för verksamhetens bästa. Du behöver dessutom känna igen dig i våra kärnvärden helhjärtat, framåtanda och tillsammans.

Ordning och reda behöver prägla ditt arbete och du skapar effektiva arbetssätt och utvecklar verksamheten från strategi vidare till nytta inom koncernen. Du utgår från helheten och kan även se vilka detaljer som är viktiga och hur de samverkar i ett större sammanhang för att kunna utveckla den dagliga verksamheten och bistå med beslutsunderlag.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig med akademisk examen från högskola eller universitet inom juridik/inköp/ekonomi eller annan likvärdig examen inom upphandling och inköp, alternativt arbetslivserfarenhet som givit motsvarande kompetens.

Du har kunskap inom upphandling (LOU/LUF) och entreprenadjuridik samt mångårig arbetslivserfarenhet av upphandlingsrelaterade frågor. Vi ser det som meriterande om du tidigare har arbetat i eller mot energibranschen samt om du har ett tekniskt intresse eller teknisk bakgrund då vi verkar som ett affärsstöd gentemot tekniktunga verksamhetsområden. Vidare ser vi det som meriterande om du har några års erfarenhet av personalansvar samt följande:

• Kunskaper avseende AB04, ABT06, ABK09, ABA99.
• Vana och erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingsverksamhetssystem.
• God datavana, tex Excel, upphandlingssystem, analysverktyg m.m.

Ytterligare information om tjänsten lämnas av Bengt Hietaniemi, Chef Säkerhet & Försörjning på telefon 0920-26 44 35 eller via e-post på bengt.hietaniemi@luleaenergi.se Ansökan med personligt brev och CV laddar du upp på vår hemsida Karriär - Luleå Energi (luleaenergi.se) senast den 13 november.

Som ett kvalitativt led i våra rekryteringsprocesser samt som en del i vårt systematiska säkerhetsarbete kommer en bakgrundskontroll genomföras på slutkandidaten. Syftet är att säkra en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare och säkerställa att tillgångar och information skyddas

Luleå Energi har valt kanaler för denna rekrytering och samtal från rekryteringssajter undanbedes!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå Energi AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 oktober 2022
  • Ansök senast: 13 november 2022

Postadress

Energigränden 1
Luleå, 97754

Liknande jobb


20 december 2024

Head of Regional Sourcing EMEA

Head of Regional Sourcing EMEA

20 december 2024

19 december 2024