OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Tjänsten är placera på enheten för Upphandling som tillhör Finansstaben, enheten består för närvarande av 14 personer, upphandlare, jurist, systemförvaltare och inköpsadministratör. Enheten ansvarar för annonserade upphandlingar, myndighetens strategiska inköpsarbete, framtagande av styrande dokument, för kontroll och uppföljning inom inköpsområdet. Inom enheten ligger tyngdpunkten på konsult-, drift-, underhålls- och byggentreprenadupphandlingar.
Upphandlingsenheten bildades centralt för cirka två år sedan. Nu pågår ett utvecklingsarbete kring det strategiska inköpsarbetet på myndigheten, där en stor del gäller införandet av kategoristyrt arbetssätt.
Din roll
Som Inköpscontroller kommer du driva implementeringen av kategoristyrt arbetssätt och arbetet med en central inköpsplanering för SFV. Du kommer att ta fram och utveckla nyckeltal för uppföljning, utveckla internuppföljning och interna kontroller kopplat till inköpsområdet. Du planerar och driver utvecklingsaktiviteter inom enheten och stöttar upphandlarna med analyser och tänk kring affärsmässighet i upphandlingar/ avtal. Du har ett nära samarbete med upphandlingschefen och kollegorna på enheten.
Då vi har kontor och fastigheter över hela Sverige kommer du att behöva resa i tjänsten.
Din profil
Vi vill att du som söker har eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi eller annan relevant utbildning. Vi vill att du har minst två års aktuell erfarenhet av liknande arbete på en upphandlingsenhet/inköpsenhet/inköpsavdelning. Du har också tidigare erfarenhet av att driva införande av kategoristyrt arbetssätt samt har jobbat med E-handelssystem. Du har mycket god systemvana, speciellt i Excel.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor. Vi ser också att det är en merit om du har erfarenhet av att arbeta med rapporteringssystem, gärna Stratsys.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person behöver du vara samarbetsorienterad och ha lätt för att hitta lösningar som för samarbetet framåt. Du har lätt för att skapa kontakt och goda relationer. Du är trygg som person och kan argumentera för din sak där du får med övriga i ert arbete mot ett gemensamt mål. Vi vill att du arbetar på ett strukturera och tydligt sätt mot mål och gör det enkelt för andra att förstå och följa. Du har även en analytisk sida där du har förmågan att göra analyser av siffror och olika uppföljningsresultat.
Mer information
SFV tillämpar normalt provanställning.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Sista ansökningsdag är 2020-10-08 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!