OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!
Inköpsavdelningens uppdrag är att genom inköp och upphandling medverka till konkurrenskraftiga och affärsmässiga inköp som också är hållbara. Ditt huvudsakliga fokus är hur inköp kan främja ekonomisk hållbarhet och verksamhetsstyrning. Som inköpscontroller kommer du att analysera inköpsmönster, arbeta med avtalsuppföljning, stötta vid upphandlingar samt genomföra strategier för ett ännu mer offensivt inköpsarbete. Du har stora möjligheter att vara med och påverka och bidra till resultat. Mycket av arbetet sker i samarbete med andra funktioner inom bolaget, där du ansvarar för och är drivande inom arbetsområdet inköp.
Arbetsuppgifter i rollen som inköpscontroller:
En viktig del i tjänsten är att tillsammans med övriga på avdelningen driva koncernens inköpsarbete framåt. Exempelvis genom att arbeta mer kategoristyrt, se på helhetslösningar, förbättra processer och arbeta mer långsiktigt.
Analys av organisationens inköp, nyckeltal och indikatorer samt följsamhet i processer
Stödja avtals- och leverantörsuppföljning genom att ansvara för rutiner och gemensamma metoder. Medverka vid uppföljning av avtal med leverantörer.
Utveckla metoder för kategoristyrning samt vara stöd för inköpschef och kategoriansvariga. Bistå kategoristyrt arbetssätt genom att bland annat ta fram underlag och inköpsanalyser inför inköpsstrategier.
Ansvara för att organisera och genomföra interna utbildningar inom och avtal.
Ta fram statistik och uppgifter till stadens kategoriarbete.
Säkerställa avdelningens interna produktion genom framtagning av upphandlingsplan, påminnelse av förlängningar, uppföljning och olika kontroller.
Medverka vid implementering av nya avtal i verksamheten.
Vi söker dig som har:
Högskoleexamen (120 p, 180 HP) med inriktning mot ekonomi.
Erfarenhet av offentlig upphandling, erfarenhet från annat inköpsarbete är meriterande.
Goda kunskaper i svenska och engelska samt erfarenhet av affärssystem, inköpssystem och MS Office såsom Excel och Power BI.
En god strategisk blick, driver utvecklingsarbete, är serviceinriktad, är kommunikativ, lyhörd och har god samarbetsförmåga.
Som anställd här kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Det ska vara tryggt att jobba med oss och det ska kännas roligt. Du kommer att ha möjlighet att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Läs mer om vårt erbjudande på goteborgenergi.se/jobbamedoss
Vi tror på en jämställd arbetsplats med mångfald. Personer med olika synsätt och erfarenheter utvecklar vår verksamhet och driver den framåt - styrkan i våra olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar? Vi ser fram emot din ansökan!
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.