Inköpscontroller

Inköpscontroller

Arbetsbeskrivning

Alla behöver en bra och trivsam plats att bo på. Som medarbetare på MKB får du vara med och utveckla bostadsmarknaden i Malmö, en uppgift som är både utmanande och mycket givande. Du blir en del i arbetet med att förverkliga vår vision ”Hem för var och en” och delar du vår övertygelse lovar vi dig världens roligaste jobb och arbetsplats!

Om rollen
I rollen som Inköpscontroller kommer du huvudsakligen att arbeta med utveckling och förbättring av MKBs avtalsuppföljning. Du är spindeln i nätet och ska även utveckla arbetssättet "Rättvisa avtal" tillsammans med andra externa företag och myndigheter.

Ditt första uppdrag på MKB kommer bli att utveckla och implementera ett systematiskt arbetssätt för avtalsuppföljning genom att samla in och analysera inköpsmönster.
Tjänsten innebär även att utvärdera, mäta och övervaka MKBs avtal för ökade prestationer, affärsprocesser och affärsutövning för att kunna minska kostnader, risker och driva ett kontinuerligt förbättringsarbete.

Utöver ovan kommer du även att arbeta med:

- Implementera ett arbetssätt (system) för avtalsuppföljning.
- Skapa förutsättningar för en strategisk avtalsförvaltning.
- Samarbeta med externa aktörer för att främja sunda affärsförhållanden.
- Identifiera möjliga prestationsförbättringar såväl som åtgärder för att nå önskat läge.
- Ta fram statistik och underbyggd information som arbetsunderlag.
- Arbeta nära den operativa verksamheten såväl som externa entreprenörer.
- Driva och styra utveckling av systemstöd för inköpscontrolling.


Tjänsten är placerad inom upphandlingsenheten på MKB där du kommer rapportera till upphandlingschefen och arbeta nära fyra upphandlare och en upphandlingsassistent.
Avdelningen arbetar brett med upphandlingar och har ett nära samarbete med bolagets jurister i olika juridiska ärenden.

På upphandlingsenheten arbetar vi även nära avdelningar inom MKB beroende på vilket projekt/uppdrag vi arbetar med.

Din profil
För att du ska lyckas och få de bästa förutsättningarna i denna roll så tror vi att du har en tidigare erfarenhet av att implementera nya arbetssätt och uppföljningsverktyg.
Du kan ha en högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik, alternativt har du skapat dig en bred erfarenhet inom detta område i tidigare arbete.
Framförallt så har du erfarenhet av att arbeta med avtal där du har utvärderat, mätt och övervakat informationen i avtalen, har du dessutom erfarenhet av LOU så är det meriterande.

Som person har du en analytisk förmåga samt är van vid att samarbeta både externt och internt för att uppnå det bästa resultatet.
Du har en förmåga att kunna förstå affären och se den från olika infallsvinklar för att optimera och effektivisera den i största möjliga grad.

Flexibilitet och service är några av dina nyckelord och du har lätt för att anpassa dig efter situationer där du måste ställa om, lösa problem och hantera uppgifter omgående.

Du trivs med att ha kontaktytor inom hela affärsområdet och har en fallenhet för att samarbeta med olika typer av människor och viljor. Du driver arbetet och specifika uppdrag självständigt och har lätt för att bedöma vilka vägar som ger affärerna mest värde. Vi på MKB vill gärna att du som söker denna roll ska vara nytänkande och nyskapande, du får gärna komma med idéer och tankar som gör att vi som avdelning och bolag kan utvecklas ytterligare!

Då detta till viss del är en administrativ tjänst så är det viktigt att se värdet av kvalitetssäkrad information. Vi söker dig som är digitalt intresserad med god erfarenhet av Officepaketet, har du dessutom erfarenhet av QlikView och Spendanalysprogram så är det meriterande.

Skicka gärna in din ansökan snarast, dock senast 21e mars.
Vi ser fram emot din ansökan!

Om MKB
MKB Fastighets AB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 319 anställda. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler, till ett värde av ca 39,3 miljarder kronor, och med 32 procent av hyresmarknaden är MKB det största fastighetsbolaget i Malmö.
Vi arbetar aktivt med jämställdhets- och mångfaldsfrågor och är stolta över att vara det första HBTQ certifierade fastighetsbolaget.
Du erbjuds arbete i en trevlig organisation där man lägger stor vikt vid att skapa både affärsnytta och samhällsnytta och där tre kärnvärden; modiga, enkla och tillsammans, ligger till grund för det arbetet. Läs mer på mkbfastighet.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: MKB Fastighets AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2021
  • Ansök senast: 21 mars 2021

Liknande jobb


Inköpare / Purchaser

Inköpare / Purchaser

20 december 2024