OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
I din roll som Inköpscontroller inom Försäkringskassan ansvarar du för att stötta Upphandlingschefen och övriga organisationen med att ta fram ekonomiska underlag inom inköps- och upphandlingsområdet. Det innebär att göra spendanalyser (analysera kostnader och utvärdera inköpsmönster), ta fram ekonomiska underlag som stöd för avtalsansvariga och upphandlare, göra leverantörskontroller utifrån krav på ekonomisk stabilitet, kontrollera avtalstrohet/leverantörstrohet samt arbeta med e-handelsfrågor och delta i Försäkringskassans påbörjade kategoristyrningsarbete.
Arbetsuppgifterna består främst av:
• Uppföljning, analys och rapportering av väsentliga nyckeltal såsom kategorispend och tertialrapportering
• Rapportering till Naturvårdsverket kring andelen upphandlingar med miljökrav på årlig basis
• Driva proaktivt förbättringsarbete inom områden där avvikelser eller förbättringspotentialer har identifierats
• Bistå upphandlingschefen och medarbetare inom olika kategorier med inköpsanalyser inom respektive inköpskategori. Inköpsanalyserna ska ta sikte på trender och avvikelser samt bilda underlag för inköpsstrategier
• Att arbeta aktivt med att utveckla analysmetoderna samt skapa olika former av varningssystem
• Strukturerad uppföljning av inköpsbeteenden för att kunna säkerställa att inköpen görs på rätt sätt
• Uppföljning och analys av köp utanför avtal/direktupphandlingar för att säkerställa att regelverket efterlevs, motverka otillåtna direktupphandlingar samt för att finna nya upphandlingsområden
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet med ekonomisk inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har tidigare erfarenhet av att arbeta som Inköpscontroller eller motsvarande
• har mycket goda kunskaper i Excel för beräkningar och prognoser
• har en pedagogisk förmåga och erfarenhet att prata inför grupper
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat och har en god samarbetsförmåga
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• är proaktiv och van vid förändringsarbete
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att arbeta som Inköpscontroller gärna inom en större organisation
• har erfarenhet inom inköp- och upphandlingsområdet
• har arbetat med upphandlingsverktyget Tendsign
• har arbetat med ekonomisystemet Agresso
• har arbetat med e-handelslösningen Visma proceedo.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Chef: Anja Clausin, 010-111 48 25 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Rebecca Svanedal, tel 010-111 37 53 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anne Hagberg, tel 010- 116 12 93. Saco-S: Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18, Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 augusti 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar om varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.