OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rollen som inköpscontroller är unik i sitt slag och du jobbar mot hela staden i ditt uppdrag. Om du har erfarenhet av inköps- och upphandlingsfrågor - och inköpsanalys i synnerhet och tycker om att jobba med utvecklingsarbete, samverkan och utbildning är det här jobbet för dig!
Tjänsten är placerad på Enheten för strategiskt inköp som i sin tur ingår i verksamhetsområdet digitalisering och inköp på Stadsledningskontoret. Här jobbar omkring 30 personer med olika delar av inköpsprocessen. Enheten för strategiska inköp (ESI) har i uppdrag att genomföra och driva upphandlingsprocesser för Västerås stad och utveckla stadens inköps- och upphandlingsprocess. ESI verkar även för samordning och styrning samt tillhandahåller information inom upphandlingsområdet. Arbetsplatsen är på stadshuset där vi arbetar aktivitetsbaserat och flexibelt.
ARBETSUPPGIFTER
För att trivas i rollen som inköpscontroller hos oss tycker du att det är motiverande att jobba med utveckling och förbättring. Ditt uppdrag blir att samordna, utveckla och fortsätta implementeringen av stadens arbete med inköpsanalys i spendverktyget samt vara en viktig nyckelspelare införandet av kategoristyrt arbetssätt.
Du arbetar nära och stöttande mot våra förvaltningar tillsammans med kollegorna på ESI och är en drivande kraft inom inköpsområdet. En viktig del i jobbet är att få med förvaltningarna i arbetet med analys av deras inköp och att utbilda och stödja dem.
Rollen kombinerar ett socialt och kommunikativt uppdrag med administrativt och analytiskt arbete. Du kommer att arbeta med inköpsanalyser och rättningar i verktyget och arbeta med planering, uppföljning, analys och kommunikation kring detta. I arbetet ingår också systemutveckling, systemadministration och kommunikation i olika led samt att ta fram mallar, rutiner och arbetssätt inom området.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen tror vi att du kan arbeta självgående men tycker mycket om att samverka och skapa relationer. Vi vill att du har en utbildning inom ekonomi och har jobbat några år med inköps- och upphandlingsfrågor, gärna i offentlig verksamhet. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och du är en van användare av Excell.
Vi vill att du har erfarenhet av att göra spendanalyser i digitala verktyg. Vi jobbar i Xpendio och ser det som ett plus om du kan systemet. Har du kunskaper i LOU och erfarenhet av att läsa och förstå avtal är det meriterande.
I dig ser vi en självgående och drivande person med helhetssyn. Du tycker om att analysera, gräva och finna svar och har sen förmågan att paketera och strukturera informationen och nå ut med budskapet. Vi ser gärna att du har utbildat och tagit fram utbildningsmaterial tidigare då det är en viktig pusselbit i uppdraget.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.