OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.
Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Digitalisering/Beredningsstöd, Strategisk samhällsplanering, HR, Kommunikation samt Planering och uppföljning. Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.
Denna tjänst ligger placerad på IT-enheten som en del av den Gemensamma Ledningsfunktionen (GLF). GLF består av 5 verksamhetsområden, inom vilka rollen ska verka även om tyngdpunkten och placeringen kommer att vara på IT-enheten.
Vill du vara med och driva utvecklingen av förvaltningens inköpsarbete? Är du engagerad och vill vara med och påverka? I så fall kan du vara den vi söker!
Som inköpssamordnare inom GLF blir du en del av en prestigelös arbetsplats med engagerade medarbetare och ofta ett högt tempo.
ARBETSUPPGIFTER
Dina grundläggande arbetsuppgifter är att aktivt förvalta och följa upp förvaltningens egna avtal. I detta arbete ingår samverkan med både kollegor (som flertalet är beställare av avtalen) och våra leverantörer. Du kommer att vara länken mellan den centrala upphandlingsenheten i kommunen och kommer också att vara GLFs representant kring kommunövergripande avtal.
Som inköpssamordnare har du kontroll på våra avtal, genomför erforderliga analyser av våra inköp och identifierar behov av nya upphandlingar. Du dokumenterar, sammanställer förbättringsförslag, kontrollerar avtalstroheten, svarar för att vi följer aktuella riktlinjer samt genomför förlängningar av våra avtal. Du svarar på frågor och ger stöd vid avrop och vid förnyad konkurrensutsättning samt vid direktupphandlingar. Du kommer vara delaktig i upphandlingar och ta eget ansvar i delar utifrån din erfarenhet och kunskap. Det finns stor möjlighet att utvecklas i denna roll och stort utrymme för att ta egna initiativ! Runt omkring dig finns härliga kollegor som du både hjälper och får stöd av.
En stor del av ditt arbete som inköpssamordnare är att föra en aktiv dialog med beställare och externa leverantörer. Du informerar och utbildar våra beställare, du deltar och håller i uppföljnings- och uppstartsmöten med kollegor och leverantörer samt har, i förekommande fall, motsvarande roll i de centralt upphandlade avtalen som vi nyttjar. Du genomför även beställningar, inom IT, på gällande avtal.
Vi erbjuder dig varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Du får möjlighet att själv planera och strukturera ditt arbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en person som är strukturerad och har förmåga och vilja att genomföra arbetsuppgifterna inom ramen för uppdraget. Du tar egna initiativ, söker aktivt information och sätter dig in i de upphandlade avtalen. Vi tror att du gillar struktur och ordning samt har en analytisk förmåga.
Du trivs med att ha många kontaktytor och uppskattar ett nära samarbete med andra. Du känner dig bekväm med att hålla i presentationer för olika grupper, såsom kollegor, chefer och politiker. Vidare har du en förmåga att ge god service och skapa förståelse inom ditt arbetsområde. Du har god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt är lyhörd för verksamhetens behov, men samtidigt tydlig i dina budskap och din kommunikation.
Du har högskoleutbildning/ YH-utbildning eller motsvarande, med inriktning på inköp och offentlig upphandling, ekonomi eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Goda kunskaper inom LOU och gärna arbetslivserfarenhet inom området behövs.
Du har arbetslivserfarenhet av inköp och upphandling inom offentlig förvaltning eller privat sektor, med fördel inom IT. Rollen kräver att du har erfarenhet av att skapa kravspecifikationer och upphandlingsdokument för upphandling och avrop.
ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.
Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
IT-chef Per-Anders Jansson
0141-22 24 49
Fackliga organisationer ring växeln
0141-225000
Gruppledare utveckling Mats Andersson
0141-22 33 97
Rekryteringskonsult Johan Rajer
0141225000
Driftchef Tommy Norlund
0141225000