OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att arbeta i en stor, välutvecklad inköpsorganisation och vara med att bidra till ett starkare försvar? Då finns det en plats för dig vid avdelningen Arbetsplatsservice vid Inköpsenheten för Försvarsmaktens Logistik, FMLOG.
Befattningen erbjuder
Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter och utveckla dig inom området inköp med fokus på affärsmässighet. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du ett stort eget ansvar och arbetar tillsammans med kollegor i team. Våra medarbetare är viktiga för oss och du kommer ha möjlighet att tillhöra ett prestigelöst och hjälpsamt team. Förutom spännande arbetsuppgifter har vi andra fina förmåner inom Försvarsmakten. En mycket uppskattad sådan är exempelvis möjlighet till friskvård på arbetstid tre timmar i veckan. Samtidigt som vi arbetar hårt för att nå våra mål värdesätter vi också balans mellan arbete och fritid.
Kort om förbandet, enheten och avdelningen
FMLOG stödjer övriga krigsförband i Försvarsmakten i att utföra sina uppgifter genom planera, anskaffa, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter, transporter och servicetjänster. FMLOG består av sju enheter varav Inköpsenheten är en av dem. Inköpsenheten är Försvarsmaktens specialister inom inköp och har till uppgift att sammanhålla Försvarsmaktens inköp i alla konfliktnivåer. Enheten arbetar utifrån kategoristyrt arbetssätt och ansvarar för leverantörskontakter från marknadsdialog till förvaltning och uppföljning. Avdelningen Arbetsplatsservice är en av enhetens sju avdelningar och har sin verksamhet på orterna Boden och Skövde.
Arbetsuppgifter
Som Inköpssamordnare med fokus på analys kommer du primärt att arbeta med uppföljning, analyser och förbättringsåtgärder kopplat till styrningar, mål- och nyckeltal inom tilldelade kategorier. I arbetet struktureras och analyseras stora mängder data inom olika kategorier inför kommande upphandlingar, vid uppföljning av avtal samt analyser av intern efterlevnad gällande inköpsflöden och rutiner. Du bidrar med att identifiera förbättringspotential och besparingsmöjligheter samt föreslår förbättringar för strategier, avtal, inköpsflöden och styrningar. Du kommer att delta i kategoriarbeten, leverantörsutveckling och andra projekt kopplat till förbättring och effektivisering av inköpsverksamheten och våra strategier. Som inköpsanalytiker kommer du även att arbeta med att utveckla innehållet i digitala inköpskataloger som finns i Försvarsmaktens SAP-system.
Utöver de mer analytiska arbetsuppgifterna kommer du att tillsammans med de andra inköpssamordnarna att delvis arbeta med andra arbetsuppgifter såsom inköpsstyrning och inköpssamordning, funktionsstyrning av avropare och informatörskap mot vissa utpekade förband.
KRAV
Kvalifikationer
• Högskoleutbildning motsvarande minst 120 poäng, inriktning på inköp, ekonomi, logistik, juridik, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Mycket goda kunskaper i Excel
• Goda kunskaper i övriga MS Office program såsom Powerpoint och Word
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och på engelska
Personliga egenskaper
Du är en drivande person med gott omdöme som tycker om att arbeta i team. Du har mycket god analytisk förmåga, är lösningsorienterad samt kan planera och strukturera ditt arbete. Det krävs att du är resultatinriktad, uthållig, tar ansvar för en större helhet och klarar av att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress samt. Rollen som inköpssamordnare ställer krav på självständighet och integritet men det krävs också vilja att hjälpa andra och leverera lösningar som leder till resultat. Du är lojal och har en positiv attityd i både med och motgångar. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
MERITERANDE
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• Kategoristyrt arbetssätt
• Kunskaper inom LOU och/eller LUFS
• Arbete med avtalsuppföljning
Övrigt
Befattningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Befattningen är placerad på Försvarsmaktens Logistikförband i antingen Boden eller Skövde. Det är därmed samma tjänst som utannonseras även för Skövde.
Förfrågningar om tjänsten kan göras till Urban Bengtsson, Avdelningschef Fastighetsdrift och arbetsplatsservice, 070-284 77 00, eller Pernilla Berger, Kategoriledare, 070-982 51 60.
Fackliga representanter
SEKO Jörgen Steen, Försvarsförbundet OFR/S Håkan Antonsson, OFR/O Stefan Joon. Samtliga nås via växeln: 08-788 75 00. För frågor till SACO hänvisas till SACO-S-FM@mil.se
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2022-10-09! Din ansökan ska innehålla CV samt ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du beskriver dina erfarenheter av relevans för rollen och motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:
FMLOG stödjer krigsförband i att utföra sina uppgifter i alla beredskapsnivåer. Vi bidrar till ökad uthållighet genom att planera, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter och transporter.
FMLOG:s unika kompetens med civil och militär expertis bidrar till leveranssäkerhet och tillgänglighet.
Tillsammans tillser vi att Försvarsmaktens operativa förmåga nationellt och internationellt bibehålls.
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.