Inköpssamordnare – med inriktning elektronisk handel

Arbetsbeskrivning

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Sektor styrning och verksamhetsstöd ansvarar för områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, administrativ styrning, arbetsgivarfrågor samt IT och andra verksamhetsstödjande funktioner såsom juridik och metodstöd i kvalitets- och utvecklingsarbete. Sektorn erbjuder tjänster till hela kommunkoncernen. Det finns cirka 90 medarbetare i sektorn.

Vi har en tydlig målsättning om att ha en effektiv organisation och verksamhet, ekonomistyrning är därför ett strategiskt viktigt område där vi under flera års tid aktivt arbetat med förbättring och kvalitetssäkring av de grundläggande processerna.

Redovisningsenheten har idag 22 medarbetare och är en del av avdelningen ekonomi och verksamhetsstyrning som leds av ekonomichefen. Tillsammans med enhet budget och analys är vi ett stöd och en resurs för kommunens sektorer samt flera av våra bolag och kommunalförbund. Redovisningsenheten har också ett tydligt uppdrag att leda ekonomiska processer i kommunen och vårt uppdrag omfattas av bland annat inköp, försäljning, redovisning, cash management och förvaltning av vårt ekonomisystem.

Sedan 2015 har vi börjat jobba med centraliserad inköpsfunktion där kompetens och strategisk insyn samlas. Arbetssättet har varit framgångsrikt både ur ett medarbetar-, ekonomiskt- och organisatoriskt perspektiv. Vi vill nu ta ytterligare steg i denna resa och söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss.



ARBETSUPPGIFTER
Vill du bli en del av ett kompetent team med inköpssamordnare, ekonomer och systemvetare som tillsammans arbetar med utveckling och samordning av inköpsprocessen i Skövde kommun?

Vi söker en självständig kollega som brinner för inköpsfrågor, systemfrågor och som drivs av att ta sig an nya arbetsuppgifter och komma med förslag på förbättringsåtgärder. Du förväntas ha ett konsultativt förhållningssätt, vara serviceinriktad och trivas med kundkontakt. Det är viktigt att du har god förståelse och intresse för att arbeta med kvalificerade affärs- och uppföljningssystem.

Du kommer att vara delaktig i att utveckla elektronisk handel och fakturaflöden i kommunen. En del av ditt arbete innebär förvaltning av redan befintliga uppsättningar men även uppsättning och anslutning av nya leverantörer och beställningsflöden, inläsning och kontroll av elektroniska prislistor, upplägg av avtalsinformation, upplägg av leveransadresser, administration av användare och second line support till kommunens beställare. Du är delaktig och stöttar vid utbildningar av kommunens behöriga beställare och arbetar med att ta fram virtuella lathundar som används som systemstöd ut till kommunens användare. Du kommer att arbeta med SFTI standarden och tolka meddelandespecifikationer. I arbetet ingår också att tillsammans med inköpsgruppen arbeta med gemensamma aktiviteter samt utvecklingsprojekt inom hela inköpsområdet.

Du rapporterar till processledaren för inköp i kommunen som också är samordningsansvarig för inköpsgruppen som du ingår i och som kommer vara ditt stöd i din arbetsplanering. Du är underställd vår redovisningschef.

Du kommer att ingå i ett team med mycket kunskap och erfarenhet där vi lär av varandra.


KVALIFIKATIONER
Du tar en självklar plats i vår organisation som inköpssamordnare. Du har ett konsultativt förhållningssätt och god samarbetsförmåga.

• Du har en akademisk utbildning inom exempelvis logistik, dataekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Du har intresse för och erfarenhet av arbete i affärssystem.
• Du har en god logisk förmåga är strukturerad och noggrann.
• Du är öppen för nya utmaningar och vill främja utveckling
• Du har ett professionellt förhållningssätt och är rak och tydlig i din kommunikation.
• Du är duktig på att bygga och vårda förtroendefulla relationer.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för att utveckla jämställda och jämlika verksamheter riktade till kvinnor och män, pojkar och flickor oavsett bakgrund och tillhörighet samt arbetsplatser fria från diskriminerande strukturer.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Redovisningschef Annelie Nyman
0500-497397
Processledare inköp Eva Wärnå
0500-498585
Finanscontroller Bas Thijssen
0500-498193

Sammanfattning

Besöksadress

Fredsgatan 4 SKÖVDE
None

Postadress

Fredsgatan 4
SKÖVDE, 54183

Liknande jobb


5 november 2024

4 november 2024

4 november 2024

4 november 2024