OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan administrerar den svenska socialförsäkringen.Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige. Försäkringskassan satsar för framtiden.Vi bygger nu upp nya försäkringscenter på flera orter i landet för[att vi ska[kunna handlägga ärenden snabbt, korrekt och[likformigt.[Vi ökar vår service genom[att ha lokalkontor i landets alla[kommuner och förstärker och utökar öppettiderna i vår telefonkundtjänst.Vi utvecklar även tjänster över Internet.Kort sagt, vi ska bli en modern myndighet[med hög service.Försäkringskassans nya inköpsorganisation finns i Stockholm, Sundsvall, Lidköping, Malmö och Umeå.[ Verksamheten har beställaransvaret och Inköpsenheten verkställer upphandlingar och ger stöd vid avrop och medverkar vid avtalsuppföljning.Den nya inköpsenheten inom Försäkringskassan har ett gemensamt, enhetligt och effektivt arbetssätt för att nyttja Försäkringskassans samlade resurser på ett optimalt sätt. Försäkringskassan söker Inköpsstrateg Huvudkontorets ekonomistab, med placeringsort Sundsvall Arbetsuppgifter och ansvar Som strategisk inköpare har du ansvaret för ett eller flera inköpsområden.Du genomför kvalificerade förstudier/omvärldsanalyser, upphandlingar och förhandlingar samt avrop som innebär en förnyad konkurrensutsättning.Du etablerar och leder arbetsgrupper och projekt inom olika inköpskategorier.Du identifierar och driver strategiska frågor inom Inköp och arbetar med planering, uppföljning av uppdrag, i enlighet med Försäkringskassans framtagna Inköpsprocess.I uppdraget ingår att informera och utbilda.Du medverkar även vid externa aktiviteter såsom leverantörsträffar och referensgruppsmöten, (deltar eller leder).Kvalifikationer Du som söker har högskoleexamen med ekonomisk, teknisk eller juridisk inriktning, eller erfarenheter/kvalifikationer av praktiskt strategiskt inköps-/upphandlingsarbete som bedöms likvärdiga.Som Strategisk inköpare krävs att du har erfarenhet av inköp och upphandling samt av projektledning.Särskilt meriterande är kunskap och erfarenhet av IT-upphandlingar, funktionsupphandlingar och outsoursing.Du som söker är initiativtagande, serviceinriktad och har gott omdöme och en god analytisk förmåga.Du måste ha förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt och skapa kontakt och förtroende såväl på distans som i möten.Du som söker måste vara en van och driven projektledare men även kunna delta i arbetsgrupper som leds av andra.Du har goda kunskaper inom Inköpsområdet men framför allt inom IT.Det är en stor fördel om du även har kunskaper om LOU (lagen om offentlig upphandling) och affärsjuridik. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Saco-S Birgitta Rosengren, för ST-FK Viveca Loman och för Seko-FK Ebrima Dibba. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.Skicka ansökan genom att klicka här nedan.