OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun och vi växer på alla håll och kanter. Här finns ett rikt näringsliv med världskända företag i olika branscher – med plats för fler att förverkliga sina drömmar. I Mark finner du hög livskvalitet, trygghet för alla och fantastiska naturupplevelser. Till Mark är det alltid nära från Göteborg, Borås och Varberg.
Av Marks kommuns drygt 34 000 invånare, så arbetar nära 3 400 personer i kommunens olika verksamheter. Här finns för- och grundskola på de flesta orter, högstadium på fem olika platser och gymnasium centralt i kommunen. Kinna som är kommunens administrativa centrum är utsedd till Sveriges grönaste ort.
Vi hoppas att just du är talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons – det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.
Inköpsenheten är organiserad under kommunstyrelsen och har uppdraget att driva och samordna kommunens samlade upphandlings- och inköpsarbete. Enheten ska utveckla och formera kommunens inköpsprocess som ska präglas av samverkan, goda affärer, struktur och effektivitet med fokus på verksamhetsnytta. Uppdraget innebär att genomföra upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader, samt att förvalta ingångna avtal och möjliggöra effektiva inköp. I detta ingår att stödja kommunens verksamheter och de kommunala bolagen med kvalificerad rådgivning och utbildning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal. Inköpsenheten består av fem upphandlare samt två nyinrättade tjänster som Avtalscontroller respektive Inköpsstrateg med e-handelsansvar.
Vi söker nu dig som vill vara med i vårt fortsatta arbete mot att bli en av Sveriges bästa inköpsenheter!
ARBETSUPPGIFTER
Vi ser en stor potential i ökad struktur, styrning och långsiktigt helhetsgrepp av kommunens samlade inköpsverksamhet samt införande av e-handel för ökad effektivisering. Vi söker därför en inköpsstrateg som kommer att ha en central roll i arbetet med dessa uppgifter.
Som inköpsstrateg kommer du tillsammans med inköpschef och övriga kollegor vara drivande i utveckling av kommunens inköpsarbete och försörjningsmodeller. Du säkerställer värdeskapande processer, rutiner och arbetssätt, identifierar och driver utveckling inom inköpsområdet samt säkerställer en ändamålsenlig intern styrning och kontroll. Du kommer ha en central och drivande roll i att införa och förvalta e-handel inom kommunen. I samarbete med avtalscontroller, upphandlare och berörda inom våra förvaltningar och bolag gör du inköps-, behovs- och kostnadsanalyser inom olika inköpsområden och utifrån dessa identifierar och genomför åtgärder för att realisera besparingar och måluppfyllelse. Som ett led i arbetet med att utveckla inköpsarbetet kommer du även på sikt arbeta för att införa kategoristyrning inom kommunen.
Du utbildar inom inköpsområdet för att säkerställa kompetens hos chefer, beställare och övriga berörda.
Om du har vad som krävs med en stark drivkraft för utveckling, samarbete och förnyelse så är du rätt person för oss. Varmt välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik, alternativt har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har minst två års aktuell erfarenhet av liknande arbete och god erfarenhet av inköp på strategisk nivå. Du har erfarenhet av att ha jobbat med e-handelssystem samt behöver ha goda kunskaper i office-paketet och framför allt inom excel. Erfarenhet av inköp och e-handel i offentlig sektor samt arbete med kategoristyrning är meriterande.
Du behöver vara kommunikativ och social samt ha en hög förmåga att möta chefer, medarbetare och leverantörsrepresentanter i olika positioner. Vi förväntar oss att du kan och vill utvecklas inom ditt område och att du sporras av höga målsättningar. I uppdraget ingår många kontaktytor som ställer krav på hög servicekänsla, god samarbetsförmåga samt att du är bra på att bygga och underhålla relationer och nätverk. För att lyckas krävs hög analytisk och strukturell förmåga samt pedagogiska färdigheter. Som inköpsstrateg måste du kunna arbeta självständigt, och med integritet och initiativrikedom fungera drivande och utvecklande i inköpsprocessen. Självklart krävs att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Du vill ha roligt på jobbet och bidrar till ett gott arbetsklimat genom att vara lyhörd och ödmjuk. Du är strategisk och ser helhetslösningar. Du trivs i en ledande roll, agerar lösningsinriktat och tar ansvar för att slutföra dina uppdrag i tid. Du drivs av att göra resultat och goda affärer med fokus på nytta i verksamheten och är en god ambassadör för kommunen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet med egenskaper såsom analytisk, drivande, strukturerad och samarbetsförmåga.
Då uppdraget innehåller resor är körkort för bil ett krav.
ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.
Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.
Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, kostnadsneutral miljöbil, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27