OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsmissionens Skolstiftelse söker innehållsansvarig för sociala medier och webb
Med visionen ”En skola för ett mänskligare samhälle” vill vi bidra till att våra elever blir trygga individer med kunskap och kompetens som kan bidra till ett mänskligare samhälle. Stadsmissionens Skolstiftelse är en idéburen organisation utan vinstutdelning. Skolstiftelsen bedriver vuxenutbildning på Stadsmissionens Folkhögskola och Stadsmissionens Yrkeshögskola, samt gymnasieutbildning på Grillska Gymnasiet och Grillska Gymnasiesärskolan. Med cirka 3 000 studerande och 300 medarbetare är stiftelsen en av Sveriges största fristående, idéburna skolorganisationer.
Vill du bli Stadsmissionens Skolstiftelses nya kollega?
- Vill du arbeta med det viktigaste som finns, nämligen skola och utbildning?
- Har du förmåga och driv att skapa innehåll i digitala kanaler som är betydelsefullt och som gör skillnad?
- Vill du vara med och utveckla Stadsmissionens Skolstiftelse och våra skolors kommunikation?
Välkommen till Stadsmissionens Skolstiftelse! Här gör du skillnad och bidrar till ett bättre samhälle!
Stadsmissionens Skolstiftelse utvecklar kommunikationsarbetet och därför behöver vi förstärka vårt team med en ny roll som innebär att vara innehållsansvarig för sociala medier och webbplatser.
Rollen som innehållsansvarig för Stadsmissionens Skolstiftelse
I uppdraget ingår att stärka våra skolors kommunikation genom att skapa engagerande innehåll i alla kanaler som våra skolor använder i sin externa kommunikation.
I denna roll kommer du bland annat att
- Skapa anpassat innehåll från grunden (text, bild, rörligt material) för webb och sociala medier som engagerar och ökar kännedomen om våra skolor.
- Uppdatera och producera text och bild till nyheter, annonser, webbsidor och sociala medier.
- Ansvara för innehållsplanering och redaktionell plan för digitala kanaler.
- Ansvara för innehållsstrategin för våra digitala kanaler.
- Skriva SEO-optimerade texter och producera innehåll till våra kommunikationskanaler – webbplats, intranät, Instagram, Facebook- och Linkedin-sidor.
- Förvalta och utveckla webbplatser och CRM-system.
- Planera och producera digitala kampanjer.
- Stötta skolorna i deras kommunikationsarbete.
- Följa upp, utvärdera och ständigt utveckla vår närvaro och innehåll i digitala kanaler genom databaserade analyser och statistik som verktyg.
På Stadsmissionens Skolstiftelse arbetar sju personer som verksamhetsstöd till skolorna samt skolchef och VD. Tjänsten är placerad på vårt kontor i Stockholm, Sickla, men arbetet kan till viss del ske på distans och du kommer också att åka runt och arbeta från våra skolor. Du rapporterar till kommunikationschefen.
Är det här tjänsten för dig?
Du behöver ha erfarenhet av att utveckla strategier och skapa innehåll i digitala kanaler samt en vilja att lära dig nytt då sociala plattformar ständigt utvecklas. Din förmåga att skapa struktur och förstå data från digitala kanaler är mycket god. För att trivas i rollen behöver du även vara självgående, drivande och trivas i såväl ensam- som teamarbete. Som person är du nyfiken och proaktiv med en kreativ förmåga att skapa innehåll som gör skillnad. Du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt och du är van att arbeta mot deadlines. Du har mod och ambition att ta ansvar för att såväl utveckla som att utmana befintliga processer. Vi ser även att du är en snabb och vass skribent som kan skapa innehåll utifrån komplexa ämnen.
För denna roll krävs
- Relevant högskoleutbildning inom digital kommunikation eller motsvarande.
- Minst tre års erfarenhet av att skapa innehåll (text, bild och rörligt) för digitala kanaler och sociala medier.
- Goda kunskaper i Adobe Creative Suite (framförallt Indesign, Photoshop, Premiere Pro och Illustrator) och Microsoft 365.
- Goda kunskaper i Google Analytics, Google Tag Manager, Meta Ads Manager och Google Ad Manager.
- Erfarenhet och kunskap om att bygga målgrupper och hantera köp i sociala medier.
- Det är meriterande om du kan fota och filma samt redigera mindre filmprojekt.
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med inledande provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. I denna rekrytering har vi valt att samarbeta med Bohmans Nätverk, Erik Haglöf, erik.haglof@bohmans.com och Ebba Stragne, ebba.stragne@bohmans.com. Urval och intervjuer sker löpande och sista ansökningsdag är den 5 maj 2022. Skicka in dina ansökningshandlingar via rekryteringssystemet, med CV och personligt brev där du specifikt anger varför du är den nya innehållsansvariga för sociala medier och webb för Stadsmissionens Skolstiftelse och de Grillska gymnasieskolorna.
Vi ser fram emot din ansökan!
Stadsmissionens skolstiftelse är en idéburen organisation som driver gymnasieutbildning på Grillska gymnasiet och Grillska gymnasiesärskolan och vuxenutbildning på Stadsmissionens folkhögskola och Stadsmissionens yrkeshögskola. Med cirka 3 000 studerande är vi en av Sveriges största idéburna skolaktörer.
Stiftelsen arbetar efter en pedagogisk modell med gemensamma aktiviteter och arbetssätt. Det innebär bland annat att våra utbildningar präglas av samhällsengagemang, entreprenörskap och hälsa och har en tydlig verklighetsanknytning.
Att vara idéburen innebär framför allt att vi inte styrs av några andra intressen än vår idé - att utbildning gör skillnad. Gymnasieskolorna är friskolor som drivs i stiftelseform, det finns således inte någon ägare som tar ut vinst. Eventuellt överskott går till utveckling av verksamheten.
Stiftelsegrundaren Stockholms Stadsmission har bedrivit utbildning redan 1857 och vi delar samma grundläggande, humana människosyn och värdegrund.
Genom utbildning kan vi förebygga utanförskap och stärka individens tro på sig själv och sin egen förmåga och arbeta mot vår vision om en skola för ett mänskligare samhälle.