OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kvalitetsenheten
Är du en innovationsledare som brinner för digital transformation och vill bidra till att utveckla våra tjänster inom socialförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen i Uppsala kommun? Då kan detta vara din nästa utmaning!
Välkommen att göra skillnad hos oss! Nu satsar vi på digitalisering och du får vara med att leda och utforma arbetet. Våra verksamheter har höga ambitioner och en stark drivkraft att utveckla nya och mer effektiva sätt att möta invånarnas behov. Samhällsutvecklingen medför att fler människor befinner sig i en socialt utsatt situation och behoven inom socialtjänst- och arbetsmarknadsområdet ökar. För att ge uppsalaborna en snabbare väg till ett tryggt och självständigt liv med egen försörjning, behöver vi utveckla nya effektiva arbetssätt och samarbetsformer. Du blir anställd på kvalitetsenheten som stödjer socialförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen i Uppsala kommun.
Ditt uppdrag
Vi erbjuder dig ett riktigt utmanande och spännande uppdrag! Som innovationsledare ansvarar du för att driva och utveckla digital transformation inom förvaltningarna. Det handlar om bland annat att ställa om till helt digital handläggning och automatisera de processer som lämpar sig för det. Arbetsmarknadsförvaltningen vill prova AI som stöd vid bedömning av vilken arbetsmarknadsinsats en individ ska erbjudas. Ett annat utvecklingsområde är digitalt stöd för att underlätta samordning av verksamheternas processer och ge individen ökad egenmakt genom att äga sin egen planering.
Genom att utmana, inspirera och stötta chefer och medarbetare skapar du förutsättningar för att starta och genomföra viktiga innovationsprojekt med inriktning på digital transformation. Omvärldsspaning, kreativa samarbeten och blicken framåt för nya lösningar är självklarheter för dig. I din roll leder du workshops och andra kreativa möten för att hjälpa verksamheten att ta fram konkreta projekt som kan utvecklas vidare. Du företräder också förvaltningen på olika sätt, både internt och externt.
Du har ett nära samarbete och driver utvecklingsarbetet tillsammans med chefer, medarbetare och utvecklingsresurser inom kommunen och berörda externa parter.
Vi har påbörjat ett arbete med att implementera tjänstedesign som stöd för innovationsarbetet. Vi vill att du bidrar med dina erfarenheter, dina kunskaper, dina idéer och ditt driv.
Din bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet av att driva förändring och leda utvecklingsprojekt på övergripande nivå och som har erfarenhet av kommunal socialtjänst- och/eller arbetsmarknadsverksamhet. Det är meriterande om ett eller flera av dessa projekt har handlat om digitalisering. Du har erfarenhet av att leda workshops och andra kreativa möten. Utbildning i projektledning och innovationsmetod är meriterande.
Du har en högskole- eller yrkeshögskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom digitalisering, innovation, socialt arbete, samhällsvetenskap eller liknande relevant område för tjänsten, och goda kunskaper i Office-paketet samt i svenska språket i tal och skrift.
Som person är du bra på att påverka och övertyga människor genom att se möjligheter, inspirera och lyfta fram andra. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera, och du skapar på så sätt förtroende hos andra. Din samarbetsförmåga gör också att du kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Det är även viktigt att du tar ansvar och initiativ till utveckling och driver ditt arbete framåt för att nå resultat - genom din handlingskraft får du, tillsammans med andra, saker att hända!
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Therese Andersson, kvalitetschef, 018-727 86 70
Facklig företrädare:
Sacorådet, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43