Innovativ chef till hemtjänsten

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?



Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att människor med särskilda behov och deras anhöriga ska kunna vara trygga och ha förutsättningar att leva som aktiva och självständiga medborgare.



ARBETSUPPGIFTER
Är du en innovativ chef som tänker nytt och är en god förebild för dina medarbetare?
Vi söker dig som vill utveckla hemtjänsten i Katrineholms kommun tillsammans med dina medarbetare och chefskollegor. I hemtjänsten pågår just nu en spännande utveckling där medarbetarna arbetar med att ta vara på sina goda idéer. En viktig del av utvecklingen är också att föra in ny teknik i äldreomsorgen som kan öka brukarnas trygghet, självständighet och integritet. En annan viktig uppgift för dig är att öka tiden som personalen är hemma hos brukarna. I Katrineholm finns goda förutsättningar för detta eftersom det är brukarnas behov som styr hur insatserna utförs.

Som enhetschef ansvarar du för att insatserna är av god kvalité och ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetarna och chefer på andra enheter. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar samt ansvar för hälso- och sjukvården inom hemtjänsten. I din roll hanterar du både strategiska och operativa frågor som rör både din verksamhet och förvaltningen som helhet.
Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanningen. Du har lätt för att engagera dina medarbetare och ge dem stöd och handledning. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning, exempelvis som socionom, beteendevetare, sjuksköterska, sjukgymnast eller inom något annat område som bedöms relevant.
• Kunskap om den lagstiftning som rör enheten (SoL/HSL)
• Erfarenhet av arbete med målgruppen (de som omfattas av Socialtjänstlagen)
• Erfarenhet av att leda och utveckla arbetsgrupper
• God förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.
• Goda IT-kunskaper och förmåga att snabbt sätta dig in i nya system.

Du har höga krav på verksamhetens kvalité och du leder och motiverar dina medarbetare för att arbeta systematiskt med förbättringar och effektivt nå gemensamma mål. Du förstår ekonomiska sammanhang och hur olika aktiviteter påverkar ekonomin. När förutsättningarna förändras anpassar du dig och ser möjligheter i förändringar. Du fattar dina beslut utifrån en snabb och rimlig konsekvensanalys och du besitter mod och handlingskraft att genomföra vad som krävs för att leda verksamheten i rätt riktning .

Det är önskvärt att du har B-körkort så du kan åka till möten utanför kommunen när det inte är möjligt att åka kollektivtrafik.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Enarsson
0150-578 20, v 30-31,
Johanna Sjörup
0150-48 80 97, v 32
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0150-570 00
Hannele Hassinen
0150-48 88 90
Kommunal
0150-570 00
Per Enarsson
0150-578 20
Johanna Sjörup
0150-48 80 97
Pia Carlsson
0150-575 15
Ramona Grapenhielm
0150-578 90
Sassa Kusserow
0150-48 84 70

Sammanfattning

Besöksadress

Upplandsgatan 2 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef till Kampementets vård- och omsorgsboende

Enhetschef till Kampementets vård- och omsorgsboende

21 november 2024

Enhetschef till hemtjänst Nord

Enhetschef till hemtjänst Nord

20 november 2024

Enhetschef hemtjänst/säbo

15 november 2024