OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Diakonia arbetar för en rättvis, jämlik och hållbar framtid. Tillsammans med människor runtom i världen skapar vi smarta och hållbara lösningar på världens stora problem. För en värld utan våld, förtryck och fattigdom.
Kommunikations- och insamlingsavdelningen består idag av 12 passionerade personer. Sedan början av 2021 arbetar Diakonia med en ny strategi som innebär en spännande utveckling för verksamhet, arbetssätt och organisation.
Roll och uppdrag:
Som insamlings- och kommunikationschef bidrar du till Diakonias strategiska utveckling samt leder och utvecklar insamlings- och kommunikationsarbetet i linje med våra värderingar: solidaritet, rättvisa, mod, åtagande och ansvar. Du har ett globalt ansvar för utvecklingen inom ditt verksamhetsområde, ingår i ledningsgruppen och rapporterar till generalsekreteraren.
Du leder och utvecklar verksamhet och personal för att främja kommunikation och öka insamling.
Du bygger nätverk, både inom Diakonia och externt.
Du förbereder och följer upp verksamhetsplaner och budgetar, och anpassar till relevanta trender och förändringar.
Du har personalansvar, inklusive arbetsmiljö och säkerhet, för att etablera ett välfungerande och hållbart team.
Du genomför och vidareutvecklar riktlinjer och policyer och säkerställer efterlevnad av våra styrdokument.
Erfarenhet och kompetens:
Vi söker dig som är erfaren, utåtriktad och drivande som ledare med förmågan att ta kreativa och modiga initiativ och skapa förtroende i organisationen. Du leder med stark integritet och engagemang och tror på lagarbete samtidigt som du är tydlig med mandat och beslutsfattande. Du är proaktiv och organiserad med en välutvecklad kommunikationsförmåga både i tal och skrift, inklusive digitala verktyg. Vi tror också att du har följande erfarenhet och kompetenser:
Universitetsutbildning eller motsvarande inom relevant område.
Erfarenhet av att framgångsrikt leda utvecklings- och förändringsprocesser, likväl som att utveckla välfungerande team och projekt.
Omfattande erfarenhet och ett innovativt förhållningssätt till insamling, kommunikation och marknadsföring.
Du har egna nätverk och vill utveckla nya relationer och samarbeten.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.
Det här är ett plus:
Erfarenhet från internationellt utvecklingssamarbete, utifrån ett rättighetsbaserat. förhållningssätt, i samarbete med lokala civilsamhällesorganisationer.
Väletablerade nätverk med Diakonias ägare Svenska Alliansmissionen och Equmeniakyrkan.
Vi erbjuder dig:
Ett meningsfullt och kreativt arbete i internationell miljö där du, tillsammans med ett engagerat team och kollegor över hela världen, arbetar för en rättvis, jämlik och hållbar framtid.
Diakonia vill främja god balans mellan arbete och privatliv och tillämpar förkortad arbetstid, ett förmånligt semesteravtal och flexibilitet kring förläggning av arbetet. Vår arbetsmiljö präglas av engagemang, mod och öppenhet.
Vi tror på mångfald och inkludering och vill rekrytera medarbetare med olika perspektiv, erfarenheter och kompetenser. Vi arbetar aktivt för att tillhandahålla en säker och trygg miljö för alla våra medarbetare och de rättighetsbärare vi arbetar med och stödjer, och har nolltolerans mot brott mot detta åtagande.
Plats: Diakonias huvudkontor, Alvik, Stockholm
Startdatum: Så snart som möjligt enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning, Heltid.
Intresserad?
I denna rekrytering samarbetar Diakonia med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Johanna Nyqwist på johanna.nyqwist@wise.se. Vi ser fram mot din ansökan med CV och ett personligt brev via www.kimm.se. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.
OBS! Processen kommer vara vilande under jul och nyår och upptas igen 10/1 2022.
Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
De fackliga företrädarna:
Akademikerföreningen: Julle Bergenholtz Foglander, +46 (0)76 501 17 44
Unionen: Magnus Walan, +46-(0)8 453 69 16
Välkommen med din ansökan redan idag!