OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialnämndens avdelning för Individ och familj består av familjeenheten, försörjningsstöd och öppenvård. För oss är kvalitet och rättssäkerhet huvudfokus och vi arbetar fortlöpande med ett utvecklingsarbete för att möjliggöra en bra insats för barn, unga och vuxna.
På familjeenheten handlägger vi det som utgör myndighetsutövande arbete kring barn, unga och deras familjer, samt vuxna missbrukare. Till enheten hör också uppföljning av insatser, familjehemsarbete samt familjerätt.
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Som stöd i din roll finns kollegor och samordnare.
Vi erbjuder motionstimme/motionspeng, flextid och du har möjlighet att semesterväxla och få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar, när arbetsuppgifterna är lämpliga för det. Vi kommer under 2023 jobba med förtroende arbetstid fem timmar/vecka för att främja arbetsmiljön hos handläggare.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en medarbetare till vår insatsgrupp inom familjeenheten där vi utreder behov av insatser utifrån ansökan och regelbundet följer upp insatser enligt 4 kap 1 § SoL. Arbetet är lagstyrt och vårt uppdrag är att stötta och utreda barn och unga som befinner sig i svåra livssituationer och det ställer därför höga krav på kompetens, personlig mognad och lämplighet för yrket. Vi söker dig som är trygg, stabil och har ett empatiskt förhållningssätt. Då arbetet ställer höga krav på rättssäker handläggning och dokumentation behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förväntar oss att du är en ansvarstagande medarbetare som har en god samarbetsförmåga då arbetet innefattar samverkan med många olika aktörer.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen
- Gärna tidigare erfarenhet av utredning och handläggning inom SoL.
- B-körkort
- Goda kunskaper i dokumentation
- God förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
För arbete som socialsekreterare ska registerutdrag från polisens misstanke- och belastningsregister uppvisas
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!