OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Räddningstjänsten i Ale och Kungälvs kommuner är organiserad i Bohus Räddningstjänstförbund och vårt uppdrag är att skapa trygghet och säkerhet för över 80 000 medborgare.
Vår uppgift är att verka för skydd mot olyckor och vårt arbete sträcker sig från traditionell räddningstjänst till riskförebyggande och olika trygghetsskapande insatser. För det arbetet har vi en mängd olika kompetenser som verkar i flera av kommunernas verksamheter samt ute bland medborgare och privata organisationer.
Vi har ca 150 medarbetare fördelat på fem brandstationer. I verksamheten arbetar både heltids- och deltidsbrandmän.
Arbetsuppgifter
I tjänsten som insatsledare hos oss kommer du att arbeta med både operativa och förebyggande arbetsuppgifter.
Arbetet som insatsledare ställer krav på att du självständigt kan planera och utföra arbetet efter uppsatta verksamhetsmål. I arbetsuppgifterna ingår även att självständigt driva och medverka i projekt, samverka med andra organisationer och myndigheter samt bidra till organisationens utveckling. Du ska självständigt kunna bedriva analyser och utföra utvärderingar samt vara räddningstjänstens ansikte utåt och ledningens förlängda arm.
Beroende på vem du är och vilka erfarenheter du har kan ansvarsområde och arbetsuppgifter variera över tiden.
Kvalifikationer
Grundläggande högskolebehörighet
Brandingenjörsexamen och påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer (RUB) alternativt genomgången utbildning Räddningsledning A & B eller motsvarande äldre utbildning. Vi ser gärna också att du har Tillsyn A men är inget krav.
Du ska ha minst 5 års erfarenhet av räddningsledarskap.
Meriterande är att du har erfarenhet av förebyggande arbete och tillsynsverksamhet.
Körkort B och C
Du har lätt för att skapa goda relationer med kollegor, samarbetspartners och människor i samhället. Du är lyhörd och tydlig i din kommunikation och du har erfarenhet av att arbetsleda. Andra personliga egenskaper vi värdesätter är att du har förmågan att växla mellan operativa, förebyggande och strategiska arbetsuppgifter. Du är analytisk och är trygg med att fatta egna beslut, du är väl förtrogen med och insatt i hela Räddningstjänstens uppdrag.
Vi jobbar aktivt med att vara en värderingsstyrd organisation och där alla medarbetare har en ansvarsfull roll.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Innan anställning erbjuds ska du genomgå en godkänd läkarundersökning och tjänstbarhetsintyg ska uppvisas. Arbetsgivaren kommer även att genomföra drogtest och begära utdrag ur belastningsregistret vid anställning.
Övrigt
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Bohus Räddningstjänstförbund aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård, träning på arbetstid och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.