Inskrivningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.
Vid landets sju inskrivningskontor hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar mm. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär 800 000 ärenden om året. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar främst inom civilrättens område. Verksamheten bedrivs på sju orter med ledning och central stab och Back Office-enhet i Gävle. Fastighetsinskrivningen bedriver ett omfattande utvecklings- och förändringsarbete inriktat på effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet.

Arbetsuppgifter
Arbetet består av handläggning av ansökningar om lagfart och inteckning samt inskrivning av nyttjanderätter och servitut m.m. i fastighetsregistret. I arbetet ingår att du fattar egna juridiska beslut. Även ärenderegistrering och skanning ingår i arbetsuppgifterna. Ärendemängden är stor och arbetet produktionsinriktat. Du arbetar mot givna mål med fokus på handläggningstider. Du har kontakter med fastighetsmäklare, banker och andra aktörer på fastighetsmarknaden samt lämnar upplysningar till allmänheten. Kontakterna sker såväl skriftligt som muntligt.
Tjänsten är på heltid, tidsbegränsad t.o.m. 2015-09-30.

Kvalifikationer
Du har minst 3-årig gymnasieutbildning, helst påbyggd med någon ytterligare relevant utbildning, t ex högskolekurser inom juridik eller mäkleri, eller att du har praktisk erfarenhet som kan jämställas med detta. Kunskaper i civilrätt och fastighetsrätt liksom tidigare arbete från närliggande verksamhet som t ex bank eller fastighetsmäklare värdesätts.
Värdefulla personliga egenskaper för arbetet är förmåga att arbeta effektivt utan åsidosättande av en säker handläggning, med målfokus och mod att självständigt fatta beslut. Du behöver också ha förmåga att agera, prioritera och behålla lugnet vid arbete under tidspress.
Då du kommer att arbeta processorienterat är det mycket viktigt att du har förmågan att samarbeta med kollegor och kunder på ett professionellt sätt samt förstå att det som vi gör är att producera ärenden så fort som möjligt med så bra kvalitet som möjligt. Nyckelord i vår förvaltning är laganda och eget driv.
Det är mycket viktigt att du bidrar med god service mot allmänheten och hanterar svenska såväl i tal som i skrift. Vi ser även att du har erfarenhet av att arbeta med ständiga förbättringar.

Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Dennis Lindén, enhetschef, telefon 026 – 63 34 48. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, Erik Broman, telefon 0522-65 62 72 och för ST inom Lantmäteriet, Lena Lind, telefon 0250-285 87. Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Eftersom vi använder det statliga ramavtalet när det gäller annonsförmedling så undanbedes annonsförsäljare vänligt men bestämt.

Övrig information
Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lantmäteriet Gävle
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Visstidsanställning, 3-6 månader
  • Publicerat: 9 mars 2015

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024