Inskrivningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.
Vid Lantmäteriets sju inskrivningskontor hanteras ansökningar om lagart, inteckningar m.m. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär en miljon ärenden om året. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar inom främst civilrättens område. Verksamheten bedrivs på sju orter med ledning, central stab och Back Office-enheten i Gävle. Fastighetsinskrvningen bedriver ett omfattande utvecklings-och förändringsarbete inriktat på effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet.
Vi söker inskrivningshandläggare både tillsvidare och på visstid.

Arbetsuppgifter
Arbetet består av handläggning av ansökningar om lagfart och inteckning samt inskrivning av nyttjanderätter och servitut m.m. i fastighetsregistret. I arbetet ingår till exempel att fatta egna juridiska beslut samt ge kunder upplysningar per telefon, e-post och vid besök. Ärendemängden är stor och arbetet produktionsinriktat. Du arbetar mot uppsatta mål, har kundens fokus på både handläggningstider och kvalitet. Du har även kontakter med fastighetsmäklare, banker och andra aktörer på fastighetsmarknaden. Kontakterna med kunder sker såväl skriftligt som muntligt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3-årig gymnasieutbildning, helst påbygg med någon ytterligare relevant utbildning, t ex högskolekurser inom juridik eller fastighetsmäklarutbildning, eller att du har praktisk erfarenhet som kan jämställas med detta. Kunskaper i civilrätt och fastighetsrätt liksom tidigare arbete från närliggande verksamhet som t ex bank, fastighetsmäklare eller annan statlig myndighet värdesätts.
Värdefulla personliga egenskaper för arbetet är förmåga att arbeta snabbt och rättssäkert med kundens fokus, att du har mod att självständigt fatta beslut. Du behöver också vara lösnings-och serviceinriktad samt handlingskraftig.
Då du kommer att arbeta processorienterat är det mycket viktigt att du är öppen och har förmågan att samarbeta med kollegor och kunder på ett professionellt sätt. Nyckelord i vår förvaltning är laganda och eget driv. Det är mycket viktigt att du bidrar med god service mot allmänheten och hanterar svenska i såväl i tal och i skrift. Vi ser även att du har erfarenhet av att arbeta med ständiga förbättringar.
Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Maria Schewenius-Friman, funktionschef, telefon 0522-656233 eller Anneli Vinneby, funktionschef, telefon 0522-51 84 73. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, David Suomalainen, telefon 0522-65 62 74 och för ST inom Lantmäteriet, Helene Andersson, telefon 0522-65 62 39. Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Eftersom vi använder det statliga ramavtalet när det gäller annonsförmedling så undanbedes annonsförsäljare vänligt men bestämt.

Övrig information
Då Lantmäteriet har en omfattande utlandsverksamhet kan det finnas möjligheter att arbeta i olika internationella projekt.
Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lantmäteriet Gävle
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 16 juni 2015

Liknande jobb


Kontors/trivselansvarig

Kontors/trivselansvarig

22 november 2024