OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla Arbetsmiljöverket som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden?
Avdelningen för juridik och informationshantering söker nu en ny kollega med juristkompetens med placering på vårt kontor i Malmö.
Ditt nya arbete
Som inspektionsjurist arbetar du med omväxlande juridiska uppgifter, där främst arbetsmiljörätt och förvaltningsrätt ingår. Det innebär bland annat att handlägga beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen, besluta om åtalsanmälningar vid misstanke om arbetsmiljöbrott eller brott mot arbetsmiljölagen samt handlägga avgiftsförelägganden om sanktionsavgifter.
I rollen ger du juridiskt stöd och vägledning till chefer och inspektörer på avdelningen för inspektion och avdelningen för myndighetsgemensam kontroll. Vidare är du processförare i förvaltningsdomstol utifrån arbetsmiljölagstiftningens olika måltyper, och bidrar med expertis i rättsliga frågor i olika arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom Arbetsmiljöverket.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Jur.kand. eller juristexamen.
• Minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete under de senaste fem åren.
• Notariemeritering eller likvärdig erfarenhet.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av processföring i domstol.
• Goda kunskaper i förvaltningsrätt.
För att trivas och lyckas i rollen som inspektionsjurist är det viktigt att du planerar och anpassar ditt arbetssätt samt är resultatorienterad i ditt vardagliga arbete. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Vad vi erbjuder dig
Tjänsten ingår i enheten för inspektionsjuridik mitt och syd med placering på vårt kontor i Malmö. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb, fritid och ha en hållbar arbetsmiljö därför har vi flexibla arbetstider. Du kan också jobba på distans. Mer om oss och våra förmåner finner du här
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Så rekryterar vi
Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt cv. Rekryteringsprocessen pågår aktivt under november och december månad. Vi ber dig att skicka din ansökan på svenska.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Information om tjänsten lämnas av enhetschef Anna Sundén. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko som nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast 2024-11-24.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.