OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Dnr 2024/004035
Vill du vara med och utveckla Arbetsmiljöverket som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden?
Vi söker en jurist som ska arbeta med inspektionsjuridik tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Gemensamt arbetar vi i ett samhällsviktigt uppdrag för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Ditt nya arbete
Som inspektionsjurist arbetar du med omväxlande juridiska uppgifter, där främst arbetsmiljörätt och förvaltningsrätt ingår. Det innebär bland annat att handlägga beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen, besluta om åtalsanmälningar vid misstanke om arbetsmiljöbrott eller brott mot arbetsmiljölagen samt handlägga avgiftsförelägganden om sanktionsavgifter. Inledningsvis hanterar du främst avgiftsförelägganden och åtalsanmälningar.
I rollen ger du juridiskt stöd och vägledning till chefer och inspektörer på Avdelningen för inspektion och Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll. Vidare är du processförare i förvaltningsdomstol utifrån arbetsmiljölagstiftningens olika måltyper, och bidrar med expertis i rättsliga frågor i olika arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom Arbetsmiljöverket.
Din bakgrund - krav
• juristexamen eller jur.kand.
• minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete under de senaste fem åren.
• mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.
Som person ser vi att du lyckas i rollen om du är självgående och har ett strukturerat arbetssätt med fokus på rättssäkerhet. Du är ansvarstagande och trygg i din yrkesroll. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, lätt för att samarbeta och för att skapa goda relationer. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Meriterande
• notariemeritering eller likvärdig erfarenhet.
• erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning.
• erfarenhet av processföring i domstol.
Mer om oss och rollen
Tjänsten ingår i Enheten för inspektionsjuridik syd, väst och nord samt är placerad på vårt kontor i Mölndal. Anställningen är ett vikariat på heltid på cirka 1 år med start så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb, fritid och ha en hållbar arbetsmiljö och därför har vi flexibla arbetstider. Du kan också jobba på distans, utifrån verksamhetens krav och behov, ges möjlighet att arbeta från bostaden upp till 49% av arbetstiden.
Mer om oss och våra förmåner finner du på, https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/
Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV.
För dig med skyddade personuppgifter vill Arbetsmiljöverket erbjuda en så säker ansökningsprocess som möjligt. Du bör inte ansöka digitalt eller genom mejl. Vi ber vi dig att kontakta Avdelningen för HR (ansvarig HR partner) som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess, telefon: 010-730 90 00.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Kontakta rekryterande chef Anna Ladeborn Nilsson eller HR-partner Hampus Cramborn. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 11 februari 2024.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se annons
Personalenheten
Elisabeth Lewin
+46 010-730 9534
Annelie Hytter
+46 010-730 94 91
Irene Jagt
+46 08-736 28 49