OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IVO söker inspektörer med socialtjänstinriktning till myndighetens upplysningstjänst med placering i Stockholm. Rollen innebär i huvudsak att svara på frågor, ge vägledning och ta emot tips på verksamheter inom socialtjänstens område som inte fungerar bra. Det ingår också i rollen att besvara frågor om tillståndsgivning som inkommer, huvudsakligen från bolag och kommuner.
Rollen som inspektör
På IVO arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.
I upplysningstjänsten kommer du i huvudsak att i direkt kontakt med privatpersoner och yrkesverksamma via telefon och e-post besvara frågor, ta emot tips, ge vägledning och guida. Den största delen av kontakterna ställer krav på kunskap om hur socialtjänsten fungerar och att förstå beskrivningar av händelseförlopp, på ett pedagogiskt sätt kunna beskriva vilka roller och vilket ansvar som olika aktörer inom socialtjänsten har. Du kommer att ha schemalagd telefontid om ca 10 timmar per vecka. I uppdraget ingår även att regelbundet göra sammanställningar av de risker och missförhållanden som kommer fram i samtal och e-post för att bidra till den riskbaserade tillsynen.
Din profil
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning med inriktning socialtjänst
• Kunskap om hur svensk vård och omsorg är organiserad
• Aktuell erfarenhet av handläggning inom socialtjänsten
• Goda kunskaper i svenska språket och du formulerar dig väl i tal och skrift
Du har en utpräglad känsla för god service och gott bemötande samtidigt som du är stresstålig, strukturerad och har förmåga att tillfälligt kunna ändra och anpassa arbetsuppgifterna utifrån verksamhetens behov. Rollen ställer krav på att du är analytisk och kan tillgodogöra dig omfattande information och snabbt hitta kärnan i frågeställningen. Du har mycket lätt för att kommunicera, ge information och vägledning på ett sätt som är anpassat till frågeställaren, både muntligt och skriftligt. Du är också van att använda statistik och se samband mellan olika händelsebeskrivningar, samt har vana och en god förmåga att göra längre skriftliga sammanställningar. Vidare har du en god samarbetsförmåga, lätt för att knyta kontakter och en prestigelös inställning vilket är en förutsättning för att lyckas. Du trivs med att aktivt delta i utvecklingen av tjänsten.
Det är meriterande om du har:
• Aktuell juridisk kunskap inom socialtjänstens område
• Erfarenhet av arbete med analys och sammanställning av data
• Erfarenhet från flera av socialtjänstens områden
• I rekryteringen lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, - metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm. Tjänsten inleds med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Märk din ansökan med dnr. 2.1.1-19150/2022 och ansök senast 13 juni 2022.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01