Inspektör med juristbakgrund

Inspektör med juristbakgrund

Arbetsbeskrivning

Inspektionen för vård och omsorg (IVO), söker en erfaren jurist till Hälso- och sjukvårdsenheten, avdelning nord. Vid enheten bedrivs i huvudsak tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonal samt somatisk- och psykiatrisk specialistsjukvård.

Rollen som inspektör

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv utifrån myndighetens tillsynspolicy. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att du handlägger ärenden som rör hälso- och sjukvårdspersonals yrkesutövning. Arbetet sker i team tillsammans med inspektörer med hälso- och sjukvårdskompetens. Du kommer också att bistå andra inspektörer i rättsliga frågeställningar och bedömningar, delta i remissarbete, arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas. Kontakter med vårdgivare, personal, allmänhet och media ingår i arbetsupp gifterna. Arbetet innebär även resor inom tillsynsområdet och till andra avdelningar inom myndigheten.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö.

Kravprofil

Vi söker dig som har:


• Juristexamen (jur.kand)
• Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av sekretess- och dataskyddslagstiftning
• Goda och aktuella datakunskaper

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga och kunna granska samt analysera på ett objektivt sätt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel och har förmåga att snabbt sätta dig in komplexa frågeställningar.

Din vilja och förmåga att samarbeta med andra är en förutsättning för uppdraget. Vidare ser vi att du är trygg i dina ställningstaganden och att du på ett konstruktivt sätt kan omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Du ska ha förmåga att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:


• Notariemeritering eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer likvärdig
• Kunskap i förvaltningsrätt och förvaltningsprocessrätt
• God kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning
• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige.

IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Umeå. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Ansök senast 22 mars 2022

Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-08958/2022 och ansök senast tisdagen den 22 mars 2022.

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta enhetschefen Gitte Larsson tel. 010-788 5666. För frågor om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta HR-specialist Pernilla Spens tel. 010-788 5187.

Fackliga kontaktpersoner är Krister Lundström, Saco-S, Helen Näslund, Vårdförbundet, och Maria Carneland, Fackförbundet ST.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar!


IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: https://www.ivo.se/
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2022
  • Ansök senast: 22 mars 2022

Besöksadress

Solnavägen 4
None

Postadress

Solnavägen 4
Stockholm, 10430

Liknande jobb


19 november 2024

Jurist Förvaltningsrätt

14 november 2024

11 november 2024

11 november 2024