Inspektör med juristbakgrund

Inspektör med juristbakgrund

Arbetsbeskrivning

IVO söker dig med juristbakgrund till uppdrag som enhetsjurist.

Arbetsuppgifterna innebär i främst att svara på frågor och ge vägledning till både allmänhet och kollegor på IVO. Det innefattar också omvärldsbevakning av juridiska frågor inom hälso- och sjukvårds- och socialtjänstområdet.

Rollen som inspektör

På IVO arbetar vi utifrån ett brukar- och patientperspektiv. Det innebär bl.a. att vi vänder oss direkt till patienter och brukare och att vi utgår från deras erfarenheter av vård och omsorg när vi planerar vår tillsyn. På upplysningstjänsten har vi direktkontakt med privatpersoner och yrkesverksamma via telefon och e-post. Vi tar emot tips, besvarar frågor samt ger vägledning och information till de som kontaktar oss. Genom vårt stöd bidrar vi till förbättring inom vård och omsorg.

Som jurist vid upplysningstjänsten kommer du främst att jobba med att ge stöd och vägledning till dina kollegor och till organisationen i stort. Du kommer att arbeta med att besvara enskilda frågor samt kvalitetsgranska verksamhetens arbetssätt och större informationsinsatser. Du kommer också vara ett juridiskt bollplank för olika frågor som kan uppkomma inom offentlig förvaltning. Arbetet kan även inkludera schemalagd telefontid där du ger upplysning och service direkt till allmänheten.

Du behöver vara duktig på att navigera bland olika rättsområden och vara snabb på att identifiera kärnan i frågeställningar såväl som i rättskällorna. Du behöver också vara pedagogisk, lyhörd och flexibel för att kunna ge ett effektivt stöd till verksamheten. För att kunna möta behovet, både internt och extern, så krävs att du har grundläggande kunskaper om hur hälso- och sjukvården och socialtjänsten i Sverige fungerar.

Din profil

Vi söker dig som har:


• Juristexamen
• God kunskap om och förståelse för offentlig förvaltning och ett starkt intresse för vård och omsorg
• Du har en mycket god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga och kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt.

Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Eftersom arbetet innebär telefonkontakt med allmänheten är det av yttersta vikt att du har en mycket god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga och kan förmedla information och vägledning på ett sätt som är anpassat till frågeställaren. Du har också ett gott bemötande och en utpräglad känsla för god service. Dessutom är du stresstålig och har förmåga att tillfälligt kunna ändra och anpassa arbetsuppgifterna utifrån verksamhetens behov.

Rollen ställer krav på att du är nyfiken, analytisk och kan tillgodogöra dig omfattande information och snabbt hitta kärnan i frågeställningen. God samarbetsförmåga, lätt för att knyta kontakter och en prestigelös inställning är en förutsättning för att lyckas tillsammans med oss. Du är snabbtänkt, lyhörd och drivs av att effektiv kunna sprida och tillgängliggöra kunskap. Vidare är du också ansvarstagande, förtroendeingivande och arbetar gärna självständigt. 

Det är meriterande om du har:


• Tidigare erfarenhet av telefonrådgivning
• Aktuell erfarenhet av juridisk vägledning inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, -metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Tjänsten är tillsvidare med inledande 6 månaders provanställning. Anställningen avser heltid med placering i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse.

Ansökan

Vi vill att du ansöker genom att bifoga CV samt ett personligt brev där du beskriver varför du passar för tjänsten. Märk din ansökan med dnr 2.1.1-20004/2022. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Välkommen med din ansökan senast den 31:a maj 2022!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.


IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: https://www.ivo.se/
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 maj 2022
  • Ansök senast: 31 maj 2022

Besöksadress

Solnavägen 4
None

Postadress

Solnavägen 4
Stockholm, 10430

Liknande jobb


19 november 2024

Jurist Förvaltningsrätt

14 november 2024

11 november 2024

11 november 2024