Inspektör med juristbakgrund

Inspektör med juristbakgrund

Arbetsbeskrivning

Inspektionen för vård och omsorg (IVO), söker en erfaren jurist till socialtjänstenheten, avdelning nord. Vid enheten bedrivs i huvudsak tillsyn över socialtjänstområdet.  

Rollen som inspektör

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv utifrån myndighetens tillsynspolicy. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Arbetet består av handläggning av verksamheter inom socialtjänstens individ-och familjeomsorg. Arbetet sker i team tillsammans med inspektörer som har socialtjänstkompetens. Du kommer att utreda egna ärenden, delta vid inspektioner, bistå andra inspektörer i rättsliga frågeställningar och bedömningar, delta i remissarbete, arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas. I arbetet förekommer även resor inom tillsynsområdet.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö.

Kravprofil:


• Juristexamen (jur.kand)
• Flerårig aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av sekretess- och dataskyddslagstiftning
• Goda och aktuella datakunskaper

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga och kunna granska samt analysera på ett objektivt sätt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel och har förmåga att snabbt sätta dig in komplexa frågeställningar.

Din vilja och förmåga att samarbeta med andra är en förutsättning för uppdraget. Vidare ser vi att du är trygg i dina ställningstaganden och att du på ett konstruktivt sätt kan omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Du ska ha förmåga att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:


• Notariemeritering eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer likvärdig
• Kunskap i förvaltningsrätt och förvaltningsprocessrätt
• Kunskap om socialtjänstlagstiftning och LSS
• God kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete

  

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Umeå. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-18767/2023 och ansök senast onsdagen 19 maj  2023.

 

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Kontaktperson

 

Pia Karlsson, enhetschef, 010-788 58 08

Pernilla Spens, HR-specialist, 010-7885187

Krister Lundström, facklig representant Saco/S, 010-788 53 65

Maria Carneland, facklig representant ST, 010-788 54 06

Mats Holmgren, facklig representant för Vårdf 070-7885298

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: https://www.ivo.se/
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 19 maj 2023

Besöksadress

Solnavägen 4
None

Postadress

Solnavägen 4
Stockholm, 10430

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024