Inspektör med juristbakgrund sökes!

Arbetsbeskrivning

IVO söker Inspektör med juristbakgrund till avdelning Nord

Inspektionen för vård och omsorg (IVO), avdelning Nord i Umeå, söker en inspektör med placering på socialtjänstenheten.

IVO ansvarar för tillsyn av hälso-och sjukvård, hälso-och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning Nord har Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens och Jämtlands län som sitt tillsynsområde.

Vi har utifrån pågående rekryteringsprocess behov av juridisk kompetens inom området sekretessprövning. 

Anställningen gäller tillsvidare och avser heltid. 6 månaders provanställning tillämpas.

Tillträde enligt överenskommelse.    

Rollen som inspektör

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt.

Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av granskning av handlingar och digital sekretessprövning inför utlämnanden av allmän handling samt juridiskt stöd och rådgivning på för området gällande rätt. Andra arbetsuppgifter såsom rättsliga utredningar kan bli aktuellt.

Kontakter med media, allmänheten samt andra myndigheter är vanligt förekommande, men även kontakter med patienter, brukare och närstående. . 

Kravprofil:


• Juristexamen/jur.kand
• Minst ett års arbetslivserfarenhet som jurist
• God kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt  

Meriterande


• Erfarenhet av sekretessprövning.
• Erfarenhet av sekretess- och dataskyddslagstiftning
• Arbete i offentlig förvaltning

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga och kunna granska och analysera på ett objektivt sätt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel samt snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Vidare har du mycket god samarbetsförmåga, är trygg i dina beslut och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Du ska ha förmåga att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt.

Vi ser också att det är viktigt att du är utvecklingsinriktad då myndigheten är i ständig utveckling.

 

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, - metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Ansök senast  10 december 2021

Märk din ansökan med dnr. 2.1.1-45417/2021

Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver varför du tror att du är rätt person för tjänsten du söker. 

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner

För frågor om tjänsten vänligen kontakta avdelningschef Marie Åberg eller enhetschef Carina Ragnarsson.

För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Pernilla Spens, 010-788 51 87.

Fackliga kontaktpersoner är Helen Näslund, Vårdförbundet, 010-788 53 91, Ulf Prahl, SACO, 010-788 52 57 och Maria Carneland Fackförbundet ST, 010-788 54 06.

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: https://www.ivo.se/
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 november 2021
  • Ansök senast: 10 december 2021

Besöksadress

Solnavägen 4
None

Postadress

Solnavägen 4
Stockholm, 10430

Liknande jobb


Paralegal till bolag i centrala Stockholm

Paralegal till bolag i centrala Stockholm

20 december 2024

IP Paralegal

IP Paralegal

18 december 2024