Inspektör med juristbakgrund till avdelning Sydväst i Göteborg

Inspektör med juristbakgrund till avdelning Sydväst i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Inspektionen för vård och omsorg (IVO), söker inspektör med juristkompetens med fokus inom hälso-och sjukvård till avdelning Sydväst i Göteborg. IVO ansvarar för tillsyn av hälso-och sjukvård, hälso-och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning.

Rollen som inspektör

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Arbetet innebär att du handlägger ärenden som rör hälso- och sjukvårdspersonals yrkesutövning. Arbetet sker i team tillsammans med inspektörer som hälso- och sjukvårdskompetens. Du kommer att utreda egna ärenden, delta i inspektioner och bistå inspektörer i rättsliga frågeställningar och bedömningar. Du deltar i både arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas. I arbetet kommer du att komma i kontakt med såväl vårdgivare/huvudmän/personal som allmänhet och media. Resor i tjänsten kan förekomma

Kravprofil:


• Juris kandidatexamen (jur.kand)
• Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av offentlighets- och sekretesslagstiftning
• Kunskap i förvaltningsrätt
• Mycket goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt
• God förmåga att kommunicera på ett förtroendeingivande sätt i olika sammanhang.
• God och aktuell IT-vana

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga och kunna granska och analysera på ett objektivt sätt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel samt snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Din vilja och förmåga att samarbeta med andra är en förutsättning för uppdraget. Vidare ser vi att du är trygg i dina beslut och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Du ska ha förmåga att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt. Vi ser också att det är viktigt att du är utvecklingsinriktad då myndigheten är i ständig utveckling. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande


• Notariemeritering eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer likvärdig
• Kunskap om förvaltningsprocessrätt
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning
• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete

 

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige.

IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling.

Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är en tillsvidsanställning och tillträde sker enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Göteborg.

Ansök senast 12 januari 2023

Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1 -47721/2022 och ansök senast den 12 januari 2023.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.


IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: https://www.ivo.se/
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2022
  • Ansök senast: 12 januari 2023

Besöksadress

Solnavägen 4
None

Postadress

Solnavägen 4
Stockholm, 10430

Liknande jobb


26 november 2024