OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IVO söker inspektör med juristbakgrund till IVOs upplysningstjänst under ordinaries föräldraledighet. Anställningen avser ett heltidsvikariat från och med 1 september 2020 fram till den 31 maj 2022. Tjänsten är placerad i Stockholm. Arbetsuppgifterna innebär i främst att svara på frågor och ge vägledning till både allmänhet och kollegor på IVO. Det innefattar också omvärldsbevakning av juridiska frågor inom hälso- och sjukvårds- och socialtjänstområdet.
Rollen som inspektör
På IVO arbetar vi utifrån ett brukar- och patientperspektiv. Det innebär bl.a. att vi vänder oss direkt till patienter och brukare och att vi utgår från deras erfarenheter av vård och omsorg när vi planerar vår tillsyn. På upplysningstjänsten har vi direktkontakt med privatpersoner och yrkesverksamma via telefon och e-post. Vi tar emot tips, besvarar frågor samt ger vägledning och information till de som kontaktar oss. Genom vårt stöd bidrar vi till förbättring inom vård och omsorg.
Som jurist vid upplysningstjänsten kommer du främst att jobba med att ge stöd och vägledning till dina kollegor och till organisationen i stort. Du kommer att arbeta med att besvara enskilda frågor samt kvalitetsgranska verksamhetens arbetssätt och större informationsinsatser. Du kommer också vara ett juridiskt bollplank för olika frågor som kan uppkomma inom offentlig förvaltning. Arbetet kommer även inkludera schemalagd telefontid där du ger upplysning och service direkt till allmänheten.
Du behöver vara duktig på att navigera bland olika rättsområden och vara snabb på att identifiera kärnan i frågeställningar såväl som i rättskällorna. Du behöver också vara pedagogisk, lyhörd och flexibel för att kunna ge ett effektivt stöd till verksamheten. För att kunna möta behovet, både internt och extern, så krävs att du har grundläggande kunskaper om hur hälso- och sjukvården och socialtjänsten i Sverige fungerar.
Upplysningstjänsten består av totalt 17 personer, en jurist, sju medarbetare med socialtjänstbakgrund och nio med vårdbakgrund. Gruppen leds av en enhetschef. Arbetet i enheten präglas av gemenskap och laganda såväl som individuella uppgifter och ansvarsområden.
Din profil
Du har:
• Juristexamen med aktuell erfarenhet inom området
• God kunskap om och förståelse för offentlig förvaltning och ett starkt intresse för vård och omsorg
• Du har en mycket god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga och kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt.
• Du är snabbtänkt, lyhörd och drivs av att effektiv kunna sprida och tillgängliggöra kunskap.
Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Eftersom arbetet innebär telefonkontakt med allmänheten är det av yttersta vikt att du har en mycket god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga och kan förmedla information och vägledning på ett sätt som är anpassat till frågeställaren. Du har också ett gott bemötande och en utpräglad känsla för god service. Dessutom är du stresstålig och har förmåga att tillfälligt kunna ändra och anpassa arbetsuppgifterna utifrån verksamhetens behov. Rollen ställer krav på att du är nyfiken, analytisk och kan tillgodogöra dig omfattande information och snabbt hitta kärnan i frågeställningen.
God samarbetsförmåga, lätt för att knyta kontakter och en prestigelös inställning är en förutsättning för att lyckas tillsammans med oss. Du är också ansvarstagande, förtroendeingivande och arbetar gärna självständigt.
Meriterande
• Tidigare erfarenhet av telefonrådgivning
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, -metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Hur du ansöker
Ansök senast den 7 juni 2020. Märk din ansökan med dnr 2.1.1-21220/2020
Vi vill att du ansöker genom att bifoga CV samt ett personligt brev där du beskriver varför du passar för tjänsten. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01