OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) söker en inspektör med socialtjänstinriktning till vår hälso- och sjukvård/socialtjänstsenhet (HSS1) som ansvarar för tillsynen av bland annat verksamheter inom äldreomsorg (SoL), funktionsnedsättning (LSS), kommunal hälso- och sjukvård och primärvård.
IVO ansvarar för tillsyn av hälso-och sjukvård, hälso-och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning Nord har Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens och Jämtlands län som sitt tillsynsområde.
Rollen som inspektör
Som inspektör på HSS1-enheten kommer du att handlägga ärenden och genomföra inspektioner samt delta i både arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas. I arbetet kommer du komma i kontakt med såväl huvudmän/personal som allmänhet och media.
På IVO arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet och effektivitet samt utgår från den statliga värdegrunden.
Kravprofil
• Socionom eller motsvarande utbildning
• Flerårig och aktuell erfarenhet inom socialtjänstens äldreomsorg
• Aktuell juridisk kunskap inom området Äldre/funktionshinder
• Goda och aktuella datakunskaper
• Goda kunskaper i svenska, muntligt och skriftligt
• B-körkort då arbetet innebär en hel del resor inom regionen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Du ska ha förmågan att kartlägga, analysera och utreda komplext och omfattande material utifrån ett såväl ekonomiskt som generellt perspektiv. Du ska ha lätt för att se helheten och arbetar effektivt. I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.
Du har god förmåga att formulera skrivelser och beslut samt kan kommunicera resultatet av ditt arbete både internt och externt. Vidare ska du ha ett intresse för och kunskap om vad som händer i omvärlden och kunna applicera det på ditt arbete.
Meriterande
• Erfarenhet av tillsynsarbete.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, -metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en visstidsanställning med tillträde 1 augusti 2020. t. o m. 2021-03-31. Tjänsten avser heltid med placering i Umeå.
Hur du ansöker
Märk din ansökan med dnr: 2.1.1-10545/2020
Sista ansökningsdag är den 5 april 2020.
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver varför du tror att du är rätt person för tjänsten du söker. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har omkring 700 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01