OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för vård och omsorg (IVO), avdelning Nord i Umeå, söker en inspektör med placering på socialtjänstenheten.
IVO ansvarar för tillsyn av hälso-och sjukvård, hälso-och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning Nord har Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens och Jämtlands län som sitt tillsynsområde.
Rollen som inspektör
Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.
Arbetet sker i team tillsammans med inspektörer som har socialtjänstkompetens. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär tillsyn och granskning av verksamheter inom socialtjänstens individ-och familjeomsorg samt tillsyn av de verksamheter som får uppdrag från socialtjänsten, som HVB och stödboende. Du kommer att utreda egna ärenden, delta i arbetsgrupper där din kompetens efterfrågas och där din insats behövs. I arbetet kommer du att komma i kontakt med såväl huvudmän, personal som allmänhet och media. Inspektioner i verksamheter är en stor del av arbetet och resor i tjänsten förekommer.
Din profil
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen eller motsvarande
• Flerårig och aktuell erfarenhet inom individ-och familjeomsorg
• Erfarenhet av utrednings-och analysarbete
• God kännedom om lagar och föreskrifter inom socialtjänstens område
• B-körkort då arbetet innebär en hel del resor inom regionen
• God och aktuell IT- och datorvana
I rollen som inspektör ska du vara utvecklingsinriktad då myndigheten är i ständig utveckling och kunna arbeta självständigt och ha god förmåga att prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska ha god analytisk förmåga och kunna granska och analysera objektivt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel samt snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Vidare har du mycket god samarbetsförmåga, är trygg i dina beslut och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Du ska ha förmåga att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt.
Anställningen gäller tillsvidare och avser heltid. 6 månaders provanställning tillämpas.
Tillträde enligt överenskommelse.
IVO – Inspektionen för vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har c:a 800 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, - metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Ansök senast 28 november 2021
Märk din ansökan med dnr. 2.1.1- 43824/2021
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver varför du tror att du är rätt person för tjänsten du söker. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Välkommen med din ansökan!
För frågor om tjänsten vänligen kontakta enhetschef Pia Karlsson, 010-788 58 08
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Pernilla Spens, 010-788 51 87.
Fackliga kontaktpersoner är Helen Näslund, Vårdförbundet, 010-788 53 91,Ulf Prahl, SACO, 010-788 52 57 och Maria Carneland Fackförbundet ST, 010-788 54 06.
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01