OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning Sydväst finns i Göteborg.
Rollen som inspektör med juristbakgrund
Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är ange för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgår från den statliga värdegrunden.
Som inspektör i myndigheten kommer du att handlägga och utreda olika typer av ärenden inom IVO:s tillsynsområde, företrädelsevis inom socialtjänst- och funktionshinderområdet. Du kommer att delta i beredningen och upprättandet av beslutsförslag samt arbeta med uppföljning för att säkerställa att beslut följs. Inspektioner i olika verksamheter kan ingå i arbetet.
Du kommer också att delta i att utarbeta svar på olika remisser. Vidare kommer du att fungera som ett internt juridiskt stöd. I arbetet kommer du att komma i kontakt med såväl vårdgivare/huvudmän/personal som allmänhet och media. Resor i tjänsten kan förekomma.
Kvalifikationer
• Juristexamen (jur. kand.)
• Flerårig erfarenhet av juridiskt arbete och aktuell erfarenhet inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av sekretesslagstiftning och förvaltningsrätt
• Erfarenhet av socialtjänstlagen
• Mycket goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt
• God förmåga att kommunicera på ett förtroendeingivande sätt i olika sammanhang
• God IT-vana
Rollen kräver att du är initiativrik, driven och delaktig i avdelningens/enhetens utvecklingsarbete och att du finner förändrings- och utvecklingsarbete stimulerande. För att nå framgång i arbetet är du saklig, noggrann och tydlig i din kommunikation. Du har en god analysförmåga och känner dig trygg i din yrkesroll. Du kan arbeta självständigt, har personlig integritet och har lätt för att prioritera samtidigt som du har en god samarbetsförmåga. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Meriterande
• Notariemeritering
• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete
• Kunskap om lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö tillsammans med dina kollegor och där bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är tillsvidareanställning och tjänsten avser heltid med placering i Göteborg. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Hur du ansöker:
Märk din ansökan med Dnr 2.1.1-14604/2023 . Sista ansökningsdag är den 3 maj. Bifoga personligt brev och CV. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.
För frågor om tjänsten kontakta enhetschef Carina Vesterlind. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialisten Pia Raninen.
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar!
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01